Karijera

Kako postići balans između posla i privatnog života u 5 koraka

balans

Postizanje balansa između posla i privatnog života može delovati nemoguće, pogotovo u današnje vreme kada smo pretrpani informacijama, obavezama i konstantnom žurbom. A što je najgore, kako vreme prolazi, to nam deluje sve teže.

Za 10 godina, tj. od 1986. do 1996. godine balans između života i posla bio je spomenut u medijima tek 32 puta, dok je samo u 2007. čak 1674 puta.

Naravno, najbolje bi bilo da nemamo nikakav posao i da imamo novca, onda definitivno ne bi imali taj problem. Znamo da to nije realno očekivati i verovatno ne bi znali šta ćemo sa sobom zbog dosade. Pa, šta je onda to što zaista deluje?

Na koji način da se izborimo sa ovim problemom?

Treba da povučemo liniju

Ovde se ne radi ni o produktivnosti, ni o upravljanju vremenom, niti o odlaganju obaveza. Ove stvari nas čine samo efikasnijim.

Često mislimo da ukoliko poslu posvetimo dovoljno vremena, da ćemo uspeti sve da završimo. To je iluzija. Nikada ga nećemo završiti do kraja.

Najsrećniji ljudi nisu oni koje nije briga ni za šta. Njima je dosadno. Istraživači kažu da su najsrećniji oni ljudi koji su zauzeti, ali nisu u žurbi. Anksioznost je smanjena kada imamo osećaj kontrole. I šta onda istraživanja govore o balansu između posla i privatnog života? Istu stvar – osećaj kontrole je ključ.

povući liniju

Moramo povući liniju. Moramo odlučiti šta je važno, a šta nije. Kako povlačimo tu liniju? Tako što sami sebi postavljamo jednostavno pitanje nekoliko puta dnevno: Koja je najvažnija stvar za mene koju treba da uradim baš sada?

Glavni problem koji mnogi ljudi imaju je taj što pokušavaju sve da urade i što sve tretiraju kao važno. Ne možemo uraditi sve i nije sve jednako važno.

Pa kako da odredimo koja je najvažnija stvar koju ćemo raditi baš sada?

Koje su naše vrednosti?

Klej zna šta je za njega važno, povukao je liniju i verovatno ne brine oko problema balansa posla i privatnog života.

Klej Kristensen, profesor Harvard poslovne škole i autor knjige Kako ćete meriti svoj život? zna koje su njegove vrednosti. On radi od ponedeljka do petka. Subota je dan za porodicu, a nedelja je za Boga. Tačka. Nema rada vikendima, bez obzira na sve.

Da li je ovo efikasno za svakoga u bilo kojoj kompaniji? Ne, ali treba da počnemo od saznanja šta nam je najvažnije i da u skladu sa tim povučemo liniju.

Šta nam donosi neproporcionalne rezultate?

Treba da se suočimo sa jednom činjenicom: često započinjemo da radimo ono šta se u tom trenutku nalazi pred nama. Ali, ako je nešto blizu, ne znači da nam je to tada prioritet. Gari Keler u svojoj knjizi Jedna stvar primenjuje tzv. Paretov princip na radne dane i kaže:

„Mnogi od nas postignu 80% rezultata za 20% urađenog posla. Pa, fokusirajte se na tih 20%. Šta stvarno stvara progres, a šta ne? Šta daje neproprocionalne rezultate? Prvo to radite i to mnogo češće.“

Koja je ta stvar koju samo mi možemo odraditi dobro?

Ako neko drugi može oprati veš u kući, pustimo ga da to uradi. Ako neko drugi može da uradi neki deo posla, pustimo ga da to uradi.

Ali ako smo mi roditelji, moramo da idemo na roditeljske sastanke, a ako smo pored toga i šef prodaje, moramo biti i na poslovnim sastancima.

Priupitajmo sebe: Koje su to stvari koje radim s relativnom lakoćom, dok su za neke druge ljude teške?

Guru menadžmenta Piter Druker kaže da treba da se fokusiramo na stvari koje samo mi možemo da radimo. Ostalo delegirajmo, dajmo ih nekoj agenciji ili zanemarimo.

Koja je najvažnija stvar upravo sada?

Imamo dobar osećaj kada čekiramo mnogo stvari sa naše to-do liste. Ali, da li smo se zapitali da li su to bile stvari koje su najbitnije ili hitne? To je ono što je važno.

ajzenhoverova matricaKako Ajzenhoverova matrica otkriva, samo zato što je nešto hitno, ne znači da je važno. A kada je nešto važno, ne mora obavezno da znači i da je hitno.

Mnogima je previše lako da zamene važno vreme sa porodicom za hitne poslovne rokove. Ukoliko smo zapostavili naše voljene u skorije vreme, posao može biti hitan, ali ne i važan, dok je porodica i važna i hitna.

Zaključak

Na kraju da sumiramo kako ćemo najbolje da se izborimo za balans između posla i privatnog života.

Evo 5 ključnih koraka:

pet

  1. Nije sve jednako važno. Radite samo neke svari i odradite ih dobro.
  2. Odlučite koje su vaše vrednosti – one uzimaju prednost.
  3. Radite stvari koje donose neproporcionalne rezultate.
  4. Fokusirajte se na stvari koje samo vi možete da radite.
  5. Radite važne stvari koje moraju da se završe sada.

Ovo nije jednostavno i neće rešiti problem odmah, ali imajući ovo u vidu, možemo biti mnogo bolji sa vremenom.

Koja je najvažnija stvar koja bi trebalo da se upamti? Možemo uraditi bilo šta kada jednom prestanemo da pokušavamo sve da uradimo.

Kako vi postižete ovaj balans? Da li biste nešto menjali u svom životu? Da li porodica trpi? Da li razmišljate da to promenite? Ukoliko smatrate da je tekst bio zanimljiv i koristan podelite ga sa svojim prijateljima, a mi bi svakako voleli da čujemo vaše mišljenje i stavove na ovu temu u komentarima ispod teksta.

Izvor

Autor

Vaš komentar

Klikni ovde da bi postavio komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Preporuka

Izabrano

Ovo vredi znati o ishrani

Nastavimo zajedno samoobrazovanje!

Unesite email adresu za korisne porcije aktuelnog znanja!

Aktivni smo i na Fejsbuku!