Karijera Tržište rada

AskGamblers je najlepša priča na srpskoj start-up sceni + 10 saveta za pokretanje start-upa.

Sajt AskGamblers je verovatno najlepša startup priča u Srbiji. Sajt je nastao 2005. godine, kada ga je pokrenuo Igor Šalindrija, student i web dizajner koji je sa cimerom delio iznajmljeni stan. Igorov cimer dobio je posao u novom kazinu, a Igor se uskoro zaposlio kao barmen u istoj firmi.

Jednom prilikom je popričao sa šefom, koji ga je pitao da li zna nešto o pravljenju web stranica. Kako je firmi bio potreban neko da izgradi sajt, Igor je kao web dizajner bio savršen kandidat. To je bio period kada se Igor upoznao sa kazino industrijom.

Danima i noćima je upijao znanje o industriji, i u jednom trenutku je odlučio da svoje znanje pokloni drugima besplatno preko AskGamblers bloga.

Lekcija: Nemojte se fokusirati na novac, bar ne na početku. Potrudite se da vašoj publici servirate sadržaj koji je vredan konzumiranja.

Igor je sa velikom pažnjom prilazio i najmanjoj sitnici na AskGamblers stranici, konstantno je menjao i unapređivao svaki detalj, svaki piksel sajta. Za početak nije bilo dovoljno novca da se zapsole ljudi, ali je bilo volontera, uglavnom prijatelja, koji su rado menjali svoj rad u zamenu za znanje.

Lekcija: Svaki detalj je bitan, no tek pošto ste već napravili prvi korak. Okupite kvalitetne ljude oko sebe.

Sajt je počeo tako što je pokrivao razne kazino igre, ali se to kasnije proširilo na pisanje o pokeru, klađenju, bingu, lutriji, itd. No, taj sajt je bilo previše teško održavati. Jednostavno je tema bila preobimna.

Lekcija: Fokusirajte se na ono što radite najbolje.

Kako je većina ljudi na AskGamblers dolazila zbog informacija o kazinima i kazino igrama, Igor je odlučio da obriše 80% sadržaja i da ceo sajt posveti kazino industriji kroz sada već kazino portal AskGamblers, na kojem možete naći rangiranje kazina i ocene tih kazina od strane drugih igrača.

Preko AskGamblers su mnogi igrači uspeli da dobiju spor sa onlajn kazinima. Ukupna svota vraćena igračima zbog intervencije ovog portala meri se u milionima evra.

Igor je shvatio da je najveća vrednost portala poverenje koje ljudi imaju u informacije koje im se kroz AskGamblers serviraju. Ljudi vole da kupuju od drugih ljudi ukoliko im veruju, a AskGamblers je jedan od retkih resursa u industriji kome se može verovati.

Lekcija: Poverenje koje ste stekli pokušajte svim snagama da zadržite, jer ono ima najveću vrednost.

Posle 10 godina, AskGamblers je imao 30 zaposlenih ljudi u Beogradu, i pravio je milionski profit na godišnjem nivou. Tokom 2016. godine prodat je za 15 miliona evra kompaniji Catena Media, što je i danas najskuplje prodata domaća firma tehonloške prirode, bar kada pričamo o prodajama poznatim javnosti.

Catena Media jedna je od najuspešnijih kompanija u iGaming industriji. Sada broji preko 270 zaposlenih u kancelarijama u Srbiji u kojoj ova firma zapošljava oko 40 ljudi, zatim u Malti i Velikoj Britaniji. Iako su nastali tek 2012. već sada su među najuspešnijim firmama koje šalju kvalitetne leadove u iGaming industriji.

Lekcija: Upornost (može) da se isplati. Za razliku od sedenja kući i kukanja na situaciju u zemlji.

Pripremili smo i 10 saveta koji će vam pomoći da pokrenete sopstveni startup. Verujemo da ćete uspeti povući veliki broj paralela sa pričom o AskGamblers portalu.

Mnogi žele i pokušavaju, ali jednostavno ne mogu da pokrenu svoj posao. Zašto se ovo često dešava?

Istina je da vaš startup verovatno neće doći do uspeha koji je ostvario AskGamblers, ali to nije razlog da ne pokušate. U najgorem slučaju nešto ćete naučiti što će vam pomoći da se kasnije zaposlite na boljoj poziciji, a vrlo je moguće da od svog startupa možete nešto i zaraditi.

Većina razloga ima veze sa činjenicom da mnogi preduzetnici ne znaju kako da sprovedu svoje poslovanje od taqawčke A do tačke B. Tačka A je ta brilijantna ideja u umu preduzetnika. Tačka B je to sledeće stanje kojem se teži, gde je posao siguran, utvrđen i donosi novac. Put između te dve tačke je prilično težak.

Jedan od najboljih načina da izgradiš svoj biznis je da tu ideju u svojoj glavi izvedeš na tržište što je pre moguće. Zašto? Zato što odlaganje ubija, a brzina je ta koja spašava.

Evo 10 saveta kako brže lansirati svoj startup.

1. Samo počni.

Važnije je samo da počneš, nego da započneš ispravno. Razmisli o tome. Ukoliko ne započneš svoj biznis, neće se ništa desiti. Šta god da te zadržava od pokretanja svog biznisa, to je neka stvar koju trebaš ili ignorisati ili se pozabaviti sa time u hodu.

Pa, evo šta ti je činiti:

  • Napiši prvu liniju koda
  • Registruj domen
  • Skiciraj proizvod
  • Dizajniraj prototip

Ništa ne stoji na putu tvog početka osim tebe samog. Jednostavno je – uradi prvu stvar koja je potrebna da se uradi.

2. Prodaj bilo šta.

Postoje neki preduzetnici koji tačno znaju šta žele da prodaju. Postoje i oni drugi koji nemaju pojma šta će da prodaju. Oni samo žele da prodaju nešto. Evo naš savet: Prodaj bilo šta.
Mnogi od najpoznatijih preduzetnika na svetu ne prodaju ništa novo. Oni prodaju poznate stvari drugačije ili bolje:

Sam Walton (Wal-Mart) prodavao je iste stvari koje možemo pronaći u bilo kojim drugim prodavnicama
Ted Turner je jednostavno prodavao emitovanje i oglašavanje na televiziji
Howard Schultz je prodavao kafu
Warren Buffet je kupovao i prodavao akcije.

Preduzetnici nisu uvek inovatori. Možeš uzeti nečiji proizvod i prodavati ga.

3. Pitaj nekoga za savet i onda zamoli njega ili nju da to učini.

Kada počinješ posao, najverovatnije nećeš imati sve odgovore. Na primer, ne znaš neke zakonske regulative. Pitaj kompetentnog pravnika. Pravnik će ti pružiti savet i šta onda? Zamoli ga da to on uradi umesto tebe.

Odmah si dobio eksperta koji izvršava njegove savete za tvoj novac. A šta je sa isplatom? Možeš nagraditi pravnika sa akcijama ili odloženim plaćanjem.

Kada neki problem nastane i nemaš odgovor, pronađi nekoga ko ima. Tada, kada ti taj ekspert da savet, bilo da je u pitanju najbolja poslovna praksa, lokacija proizvodnje, logo dizajn, knjigovodstvo ili nešto drugo, zamoli tu osobu da ti to uradi.

Tvom poslu je potrebno više pomoći, znanja i profesionalnih veština, nego što ti imaš vremena za to. Neka ljudi rade za tebe.

4. Zaposli radnike po potrebi.

Ukoliko želiš da pronađeš najbolje talente, verovatno ih nećeš naći tako lako. Možda ćeš morati da unajmiš radnike po potrebi kako bi se veliki poslovi završavali.

5. Zaposli radnike po ugovoru.

Postati poslodavac nosi sa sobom mnogo tereta. Može formirati takvu barijeru koja će usporiti proces tvog startup-a. Pored toga, nekoliko ljudi može da bude spremno da reskira da postane zaposleni nesigurnim počecima startup-a.
Umesto stalnog zapošljavanja, zaposli adekvatne ljude po ugovoru. Poenta je da nađeš način da dođeš do talenata i da ti oni obezbede svoju uslugu. Nemoj dozvoliti da se određeni dogovor suprotstavi tome da se stvari završe.

6. Pronađi suosnivača.

Pokretanje biznisa je često mnogo više nego samo naporan rad i strast. Možda će baš suosnivač imati neke osobine i veštine koje mi ne posedujemo.
Neke kompanije koje investiraju u startup-ove će pre investirati u one koje imaju osnivački tim, a ne individualca. Imati čak i tri suosnivača nije previše, ukoliko pretpostavimo da imamo jasnu hijerarhiju donošenja odluka.
Kao što smo i rekli, suosnivači nam mogu doneti veštine koje nam nedostaju, i odvesti nas dalje nego što smo ikada zamislili da ćemo biti.

7. Radi sa nekim ko te gura do ekstrema.

Jedan od razloga zašto je Steve Jobs bio sposoban da razvije “Apple” u jedan od najinovativnijih i najvrednijih brendova na svetu je zato što je uvek gurao ljude napred. Evo kako je opisao svoj menadžment pristup:
“Moj posao nije da budem lak sa ljudima. Moj posao je da ih učinim boljim. Moj posao je da spojim stvari zajedno od različitih delova kompanije, da raščistim puteve i obezbedim resurse za ključne projekte. Sjajne ljude koje imamo, guram i činim još boljim, tako što stalno dolazim sa još agresivnijim vizijama kako bi to trebalo da bude.”

Sigurno je Jobs nekada bio agresivan i neljubazan, ali on je umeo da izvuče najbolje iz ljudi. Možeš pronaći iste kvalitete u suosnivaču, partneru, mentoru i zaposlenom. Još važnije, možeš obezbediti isti nivo očekivanja za svoje članove tima.

Kao što je Jobs rekao: “Očekivanjem od njih da će učiniti velike stvari, možeš ih navesti da urade velike stvari”.

8. Ne fokusiraj se na novac.

Nemoj neminovno da brineš odakle će prihod doći. Dobar proizvod ili usluga će uvek naći put da zaradi novac.

Ovo je istina. Kratkovidi fokus na novac može izbaciti tvoj biznis iz koloseka. Bilo da je finansiranje, kapital, zajmovi ili savršen cenovni model, udalji se i pusti da se stvari razvijaju. Rast nije jednak finansiranju. Rast znači rad na drugim stvarima umesto na traženju novca.

9. Potroši vreme i novac na marketing.

Marketing je jedan od najboljih stvari koje možeš učiniti za svoj biznis. Kada marketiraš svoje proizvode ili usluge, dovodiš ih ispred ljudi koji će ih zaista kupiti. Marketing nije gubljenje vremena. To je jedno od najboljih ranih investicija koje možemo učiniti u svom biznisu.

10. Pričaj sa svojim potencijalnim potrošačima.

Startup ne postoji samo u umu preduzetnika. Startup postoji u pejzažu klijenata i potencijalnih klijenata.

Ukoliko će određeni ljudi kupovati ili koristiti tvoj proizvod, trebalo bi da naučiš sve što možeš o tim ljudima, od tih ljudi i za te ljude. Tvoj posao će ili živeti ili umreti u zavisnosti od njihove prijemčivosti za proizvod ili uslugu.

Što pre naučiš o tvojim potrošačima, moći ćeš bolje da im služiš.

Zaključak.

Brzo započinjanje ne znači da bi trebalo da forsiraš savladavanje. Savladavanje je nešto što se dešava pažljivo, u hodu i u merljivom ritmu.

Brzo započinjanje znači da usmeravaš sve moguće resurse na fokusiranje na jednu stvar – na započinjanje. Započeti je glavna stvar. Jednom kada je tvoj posao pokrenut, sve ostalo je moguće.
Startup je trka. Što si brži, veća je verovatnoća da ćeš imati i veliku pobedu.
Koji su tvoji saveti za brže pokretanje startup-a?

Izvor teksta o 10 saveta za pokretanje startupa.

Igor Tomić

Igor Tomić se preko pet godina bavi Online Marketingom, pre svega optimizacijom sajtova za pretraživače (SEO), Content Marketingom i pisanjem.

Takođe vodi svoj blog na adresi igortomic.net.

Vaš komentar

Klikni ovde da bi postavio komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Preporuka

Ovo vredi znati o ishrani

Naša podrška

Nastavimo zajedno samoobrazovanje!

Unesite email adresu za korisne porcije aktuelnog znanja!

Aktivni smo i na Fejsbuku!