Mi smo ono što čitamo

Osvrt na zbirku poezije Romansa za četiri muze i kontrabas: Pesnička istina sa dna sedam bunara

Piše: Ana Todorović-Radetić

Nije jednostavno pisati o magiji koju stvara pesnikinja Jelena Gavrilović. Njene pesme žive su i snažne slike života, ljubavi i otkrovenja koje odjekuju dugo u nama. Njima se možemo i želimo vraćati bezbroj puta. Uz njih se ponovo zaljubljujemo u poeziju. Kada ih čitamo, kao da ponovo otkrivamo svu veličanstvenost, punoću, ali i težinu i oporost života i čoveka samog – mnogo dublje od našeg poimanja, mnogo uzvišenije od naših spoznaja, mnogo lepše nego što uopšte možemo opisati svojim rečima.

O poeziji ona kaže:

Ako letim

Ona je zvezdano nebo nada mnom

Ako padam, ambis je

U koji se survavam, srećna

Koliko i nesrećna

Jer, ne postoji razlika

 

Iz njenog bića poezija se rađa kao nagon, zato je iskonska, prava, sveobuhvatna, kao i sam život. Jer ona je poetesa po svom postojanju, a ne po opredeljenju.

Obećah sebi da ću pisati ono što živim

I ništa više

No, kako plavet na obzorju tamni

I već u julu na čađ zamiriše

Sve bih više da živim u onom što pišem

To je moj način da sve otplačem

Graciozno, kao vila

Ta vila, jedna od četiri razigrane muze, „bezemljašice”, raspojasane i „pijane od noći” sa svojim vernim drugama – vilama, prkosi životu i svim njegovim rigidnim pravilima. Smeju se starosti u lice i čuvaju zastave svojih duša.

 

Sa stručkom Crnjanskog međ’ dojkama

Što se ugnjezdio tu od mladosti

Smrvljen i mirisan kao mirta

 

Broj četiri se javlja kao stalni motiv u Jeleninim delima. Još u romanu „Žene pod mojim krovom“ četiri „ličnosti u stalnoj disharmoniji“ obitavaju u njoj jednoj, i svojim višeglasjem prikazuju kompleksne slojeve njenog bića. Osećamo ih i u njenoj poeziji, sve su one još uvek tu, baš te iste žene – od Jefimije, koja teži nebeskim visinama i stvarni svet posmatra duhovnim okom, preko Jovanke Orleanke – žene-ratnice, i Rozalije – praktične i patrijarhalno vaspitane žene, pa do Margarite Nikolajevne, koja je spremna da u jednom trenu žrtvuje sve što ima zbog ljubavi. Osvestiti i saslušati to višeglasje u sebi nije nimalo lako, kao ni živeti u njemu. Naprotiv, potrebna je sva mudrost jedne zrele žene.

Simbolizam broja četiri veoma je živopisan po Ševalijeovom rečniku simbola. Postoje četiri strane sveta, četiri mesečeve faze, četiri kraka krsta, četiri elementa u prirodi, četiri stepena evolucije Anime/Animusa, četiri reke u Raju… Na kraju krajeva, ceo sistem jungovske misli zasnovan je na važnosti koju pridaje broju četiri, „jer je tetrada za njega arhetipski temelj ljudske psihe, tj. sveukupnost svesnih i nesvesnih psihičkih procesa.“

Broj četiri jedinstven je simbol potpunosti, sveukupnosti, celovitosti. Baš takva je i poezija Jelene Gavrilović – obuhvata i prihvata sve, baš onako kakav i jeste život sam, prikazan i viđen očima poetese. Ali ona oprašta Životu, baš takvom kakav jeste, i piše mu pismo:

U kojem mu opraštam sve podle drskosti

I hirove, užasna nemanja,

Hod strmim stazama

Mrkve ispred nosa

Jer konačno sve ima smisla

 

Taj pogled na svet jednog poetskog bića, koje osciluje od teoloških i mističnih spoznaja do telesnih pobuda i ustreptalosti ljudskog mesa, razotkriva sebe pred nama, a ujedno raslojava nas same i nudi novu percepciju, dublje i suptilnije sagledavanje stvari.

Kad Jelena peva o ljubavi, to će biti „mrsna romansa“, jer Ona je „mesom volela“ i ne pristaje na „pesmu beskrvnu na hlebu i vodi“.  Ona bosonoga igra čardaš na stolu, i raskrvavljenih stopala gazi po staklu, jer nema prave ljubavi koja do krvi nije zabolela. I uprkos tome, kaže:

 

Ne plaši se lomače

Plaši se onih koji gase vatre.

 

Ona je, iako „do kostiju obrana i opljačkana“, bogata žena, jer svoje dukate „bere sa grana“, uvek spremna da se ponovo uda za Ljubav, za lepotu trenutka:

 

Spremna da svakog časa budem ponovo isprošena

Za oblak, za septembar

Za nahereni krov trošne kuće preko puta

Zbog jedne česme i bršljena, bez mnogo pitanja

 

Ako piše o Bogu, pisaće o iskustvu sa Njim iz ljudskih padova, iz svojih grehova, znajući da ta Sila koja upravlja životom oprašta sve, i zato je uzvišena. Ona, koja je toliko dugo bila u molitvi, zna da prevede „i osmeh Božji onima koji ne veruju ni u Boga, ni u osmeh“, jer je tihovanje uz Njega donelo spoznaju o bezvremenom postojanju svega i oslobođenje od svih dogmi skovanih od čoveka… U božanskoj tišini, na oltaru prirode, Ona je čula šapat Istine, i…

Ne čujem govor od normi iskovan

Ni povišen ton

Ja sam na smilju Božjem spavala

Onom od kojeg je izatkan san

Meni su trave šapnule

Sve tajne nebeske…

 

 Ako iz nje progovori proročica, slutiće o danima zlim koji dolaze, jer:

Jedan deo mene, tamni deo mene

Svaki dan doživljava mračno prosvetljenje

I tada se osete svi nemiri i čemeri koji pritiskaju njen um i telo, i tada piše lekovite pesme u kojima se vida čudesnim biljkama koje priroda daje, a ona, sjedinjena sa njom, cedi njene sokove i obitava u njenom zagrljaju. To je Ona koja zna, jer sadrži sve žene u sebi:

 

Neka bude upamćeno da sam volela vodu

Koja je zaboravljala moj oblik

Čim bih izašla na tle

I da me je u njoj uvek bilo više nego na kopnu

Da sam tromo vukla svoj riblji rep

Po vrletima i pustarama

A samo me je pesma stvarno znala

Neka bude upamćeno da sam pila rosu

Sa nekih platana

Kao sa Božjih usana

To me je toliko puta spasilo suša

 

Pažljivom čitaocu ne može promaći da se u tim trenucima pred njim pojavljuje peta žena, vučica, koja ima moć da osnaži i isceli, jer zna sve tajne i sadrži sve žene u sebi:

 

Stara sam, vrlo stara

Kao indijanska šamanka

Znam kako rasplinuti magiju u trenu…

 

Istovremeno, pesnikinja jasno opaža i oseća beživotnost onih koji nemaju ljubav i grcaju u kolotečini života. Ona vidi ljude:

 

Koji su izvadili sebi živa srca iz grudi

Žigosana imenima neosveštanih ljubavi

Vidim, dobili su neka nova srca

Koja kucaju precizno, kao sat

Samo ih valja navijati redovno

 

I baš od takvog beskrvnog života poetesa strepi, vraćajući se svom Ataru da pogleda šta je od njega ostalo. Ta poema o prošloj ljubavi stoji na kraju zbirke i treperi svojom posebnošću i zanosom kojom je pisana.

 

U toj poemi, vrativši se na grob usahle ljubavi, pesnikinja primećuje stare predele koji više nisu i ne mogu biti isti…

 

Otkako su posekli onaj stari dud na kovinskom

putu

Između njiva i peščara

Nemam više zaklon od vetrova

 

Ni ona sama nije više srna koja je mogla da nanjuši „predmiris kiše“ i „predukus jeseni“, niti više sasvim ranjiva, „do kraja srneća“. I dalje je prepoznaju gavranovi u tom ataru njene ljubavi:

 

A osim toga – ništa više

Stranac sam u svome ataru

Nema tu više koplja ni štita

Ni atova nema

Starih se bitaka tek vetar seća

 

Tom svom ataru, koji nije „sa ovoga sveta“, ona se vraća da oseti koliko je živa i koliko je on živ u njoj, kao što hodočasnik stiže u Svetu zemlju:

 

Vratila sam se da još jednom stanem u studenac

Na kraju staze iza groblja

Bosim nogama

Pre no što dođu hodočasnici sa putirima

Pre no što me oteraju psi

Još valjda ima mesta gde na čas mogu predahnuti

 

Ta poema, uzvišena u svojoj lepoti, prenosi groznicu stvaranja, jer pesnikinja pada u zanos, sličan transu i sipa na papir istinski snažne reči…

 

I pade mi na um stih Ezre Paunda:

„Mrav je kentaur u svom zmajevskom svetu…“

„A šta sam to ja u svome svetu

Trnovitih kleka i orleanskih mačeva?“

„Krik… krik…!“

Uzvratiše ibisi:

„Krik jednog mrazovca

Lavlji korak odocnelog mrava“

 

Ona stoji, posred svog atara, iznad Tri krsta, gledajući u tri crkve, gde se „najjače čuje plač Hristov“, i daje svečano obećanje da neće pustiti „tuđina u ta svetilišta“, sva nezaštićena od svog pogleda koji gleda unutra, sa nakupljenim čemerom u grudima, sluteći da nema gde da se sakrije od provala tuge na zalasku jula…

 

Na samom kraju, valjalo bi spomenuti šta pesnikinja kaže o svojoj istini:

 

Moja je istina ptica rugalica što se podsmeva

dogmama

Moja je istina rođena iz teških aritmija

Zastoja, iskakanja iz šina

Moja je istina tonula

Moja je istina vađena sa dna sedam bunara…

 

I baš zato nije jednostavno pisati o magiji koju stvara Jelena Gavrilović.

Milan Todorović

Milan Todorović je vlasnik specijalizovane firme za računarsko programiranje i optimizaciju web sajtova SEOexpert.RS. Razumavanjem pretrage, rangiranja i rada Gugl algoritma bavi se više od 10 godina. Napredni je praktiračar Krija joga i poznavalac Šri Vidje.

Vaš komentar

Klikni ovde da bi postavio komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Preporuka

Ovo vredi znati o ishrani

Naša podrška

Nastavimo zajedno samoobrazovanje!

Unesite email adresu za korisne porcije aktuelnog znanja!

Aktivni smo i na Fejsbuku!