Lični razvoj

Umete dobro da pišete? Vreme je da od toga počnete i da zarađujete

Tema je kompleksna, a pre nego što krenem sa obrazlaganjem naslova zamolio bih vas da posetite dva linka. Prvi link: „Šta je copywriter?„, gde je u detalje objašnjeno koji sve izazovi pripadaju ovoj profesiji, a drugi: „Kurs pisanja blogova za klijente“ gde se govori o tome kako osvojiti neophodne tehnike, veštine i znanja za profesionalno ovladavanje zanatom pisanja za web.

A šta ćeš posle sa tim da radiš, mislim, gde ćeš moći da se zaposliš?

Roditelji su vam rekli da treba da izaberete neki fakultet sa kojim ćete lako pronaći posao? Starije kolege su vas ubeđivale da odustanete dok nije kasno i naučite nešto što se stvarno traži?

Dobronamerni rođaci i porodični prijatelji postavljali su vam čuveno pitanje: A šta ćeš posle sa tim da radiš, mislim, gde ćeš moći da se zaposliš?

Šta ako konačno svima možete da dokažete da može i tako, na vaš način?

Da se isplatila svaka knjiga koju ste pročitali, svaki film koji ste pogledali, svaka pesma koju ste slušali dok ne naučite i poslednju reč napamet umesto da radite neke korisne stvari. Toliko su vam puta ponovili da treba da radite nešto korisno da ste na kraju i sami sebe ubedili da ste uglavnom beskorisni.

Neka ostane u poverenju – svet se  u međuvremenu mnogooo promenio. I tom svetu su potrebni baš ljudi poput vas. Obrazovani, načitani, nagledani i naslušani… sa gomilom na prvi pogled neupotrebljivih informacija i interesovanja.

Onih drugih, praktičnih, njih već ima previše. Vi ste postali dragocena retkost.

Talenat za pisanje se može unovčiti

Glavno u realizaciji bilo koje namere jeste da sagledate realno stanje stvari i ono čime sami raspolažete. U redu, onda pogledajmo šta možete uraditi da ljubav prema pisanju i talenat koji ste manje ili više redovno negovali sada pretvorite u profesiju.

Ne govorimo o tome kako ćete napisati remek-delo i prodati svoje knjigu u 100.000 primeraka. To bi bila tema za neki drugi tekst.

Govorimo o pisanju kao veštini koja ima svoju praktičnu upotrebu u savremeno doba, iako su se svi svojski trudili da vas uvere da nije tako.

Ogromna tržišna konkurencija učinila je borbu za pažnju kupaca nikada interesantnijom. Ta pažnja stiče se komunikacijom. Svi brendovi, sve kompanije i organizacije moraju pričati svoje priče ili ih niko neće primećivati. A te priče, na najrazličitijim nivoima i u najrazličitijim formama stvaraju pre svega ljudi koji imaju talenat da priču ispričaju, da se izraze, da kupe i zadrže pažnju, da motivišu onoga ko sluša ili čita i izazovu svaku emociju koju požele.

Jednom rečju, to su ljudi koji imaju talenta za pisanje.

 

Kako od pisanja stvoriti profesiju

Kopirajteri, kontent kreatori, blogeri, web pisci su različiti nazivi za sva ona zanimanja koja imaju veze sa pisanjem. Najveći profesionalci u ovim zanimanjima krenuli su od iste pozicije na kojoj se vi možda nalazite.

To se nije dogodilo tako što ih je neko slučajno zapazio i dao im posao u najboljoj kompaniji ili marketinškoj agenciji. Izborili su se za svoj status. Učili su, radili, grešili i uspevali, da bi na kraju mogli reći da vladaju jednom veštinom. Bez potrebe da se ovo shvati u pežorativnom smislu: od ljubavi prema pisanju stvorili su zanat.

Isto možete uraditi i vi. Kako? Evo nekih ideja i u praksi potvrđenih strategija koje će uroditi plodom ako ih se budete pridržavali.

pisanje

Nađite objektivne kritičare

Najveća zamka u razvoju bilo kog talenta jeste izbegavanje objektivnog suda. Mnogi ljudi vode se idejom da plodove svog rada treba pokazati drugima tek kada oni budu savršeni.

Ovo je vrlo pogrešan pristup.

Kako god da obavljate posao, gde god bile vaše granice, bili najbolji ili najgori u tome što radite, vi nikada nećete moći objektvno da procenite koliko vredite i gde grešite. U tome vam malo mogu pomoći najbolji prijatelji ili rođaci. U tome vam moraju pomoći nepristrasni sudovi drugih. Ne da bi vam rekli da ste najbolji ili najgori nego da biste znali da oni postoje, da im se nešto može i ne mora svideti, da su to ljudi koji ne razmišljaju poput vas i vama najbližih.

Tek onda, kada možete da sednete ispred tastature i znate da će svaku reč koju napišete moći da pročita bilo ko, načinili ste prvi korak da razvijete pisanje kao veštinu.

Hipotetički čitalac počinje da sudi vašem delu pre nego što ono bude objavljeno. Vi, kada odlučite da objavite svoj tekst, prihvatate svog čitaoca kao deo sebe samog i tako u startu imate pred sobom krajnji cilj, koji god on bio.

 

Postavljajte rokove

Vrlo važno je i znati kada tekst koji pišete mora biti dovršen. Prokrastinacija postoji samo dok postoji i vreme u kom prostora za odlaganje ima. Ukinite to vreme. Dajte sebi kratke rokove, nametnite dinamičan tempo razvoju svoje veštine…

Neka uslovi pod kojima radite budu takvi da pritisak iz vas može da izvuče snagu i kreativnost koje niste ni znali da u sebi posedujete.

Rokovi će vam biti od velike koristi i u pogledu sklonosti ka beskrajnom dorađivanju, ispravljanju, dovođenju teksta do savršenstva. I oklevanju da se stavi poslednja tačka.

olovka i papir

Pišite svoj blog ili gostujte na drugim blogovima

U praksi, najbolji prvi korak da realizujete ove ciljeve jeste da pokrenete svoj blog ili da pišete za druge, na njihovim blogovima.

Ukoliko se odlučite za prvu varijantu, dobro razmislite o tome šta će biti tematika vašeg bloga. Većina blogova su svaštare, ali ako budete pisali samo o onim stvarima koje su vam tog dana okupirale pažnju, blog se svodi na pisanje otvorenog dnevnika. Možda se u tome krije psihoterapeutski potencijal, ali nećete ovim putem mnogo unaprediti svoje kompetencije.

Umesto toga, odaberite jednu oblast. Neka ona bude bliska vašim glavnim interesovanjima, ali neka istovremeno bude i veliki zalogaj. Stavite pred sobom izazov samim izborom niše (oblasti) i već ćete se osećati kao da ste dobili svoj prvi zadatak. Prigrlite nelagodu kretanja po nepoznatom. Samo tu možete stvarno saznati koliko zaista možete.

Na svom blogu nametnite sebi ritam objavljivanja i držite ga se jednako dosledno kao i izabrane teme. Zavisno od tematike koju odaberete i planirane dužine tekstova, možete se kretati između jedne objave nedeljno i dvadesetak objava mesečno. Držite se plana po svaku cenu.

Objavljivanje na drugim blogovima

Gradeći mrežu objavljenih tekstova, gradite mrežu linkova ukoliko imate svoj blog, ali i mrežu poznanstava.
Niko vam neće dati posao web pisca samo zato što ćete mu pokazati diplomu sa fakulteta ili mu poslati spisak knjiga koje ste pročitali. Posao ćete dobiti tako što ćete pokazati da umete da radite posao onoliko dobro koliko je potrebno da biste za njega bili plaćeni.

Zbog toga je važno da pišete što više. Na što raznovrsnije teme. Sarađujući sa što različitijim poslodavcima.

Danas nijedan vlasnik sajta neće odbiti dobar tekst. Sadržaj je resurs, vrednost koja ima svoju cenu, i ako stvarate dobar sadržaj vaši tekstovi lako će se naći na svakom portalu koji vam privuče pažnju.

Sa jedne strane, gradićete svoju mrežu objavljenih tekstova, mrežu linkova ukoliko imate svoj blog i mrežu poznanstava. Sa druge strane, naučićete nešto novo iz saradnje sa svakim novim sajtom. Budite pritom mnogo zahvalniji onima koji će vam vratiti tekst nekoliko puta pre objave na dorađivanje nego onima koji će ga objaviti odmah, ma koliko vam pohvala dali.

Čitajte kako to drugi rade

Ne možete se baviti jednim poslom, a držati se arogantno u odnosu na to što rade vaše kolege, pa i vi sami. Neće vam biti dovoljni tomovi Dostojevskog da budete dobar food blogger. Morate čitati sadržaje koji se objavljuju u vašoj izabranoj niši.

Napravite listu kolega koji pišu duže od vas, jednako koliko i vi ili kraće nego vi. Dodajte na nju one koji pišu bolje i gore od vas. One koji zarađuju više i koji zarađuju manje. I pratite šta rade. Ne postoji bolji način da napredujete u svom poslu. I naravno, ako vam je generalno sve to dosadno i nemate poštovanja prema ljudima koji se bave istim poslom kojim i vi želite da se bavite – odustanite na vreme. Pisanje za web je sfera koja ima svoja pravila, svoje principe, svoje mene i svoju dinamiku.

Dakle – čitajte.

čitanje

Skraćivanje forme – povećanje zarade

Umesto da pišete virtuozno, temeljno i iscrpno, suočićete se sa izazovim kratke forme
U početku ćete naplaćivati tekstove po broju reči ili stranica. Činiće vam se da je to super jer uvek svaku stvar možete reći na složeniji način, dodati bezbroj digresija, zabiberiti sve svojim mišljenjem i tako zaraditi više novca.

Delimično, bićete u pravu. Ali, kada dođe trenutak da odskočite na viši nivo, tražiće se nešto drugo. Shvatićete vremenom da se kraći tekst plaća više od dugog, da se uglavnom dobar naslov smišlja duže nego deset pasusa teksta, da je mnogo teže napisati dobar tvit nego odličan školski sastav. Dobrodošli u svet kopirajtera.

U određenom trenutku vaša veština počeće da se kreće u drugom pravcu. Umesto da pišete virtuozno, temeljno i iscrpno, suočićete se sa izazovim kratke forme – nužnosti u svetu koji se toliko ubrzao i čija je pažnja preokupirana sa raznih strana.

Ovakav tip sadržaja, nasuprot blogu, tražiće se od pisca njuzletera, sadržaja web strana sajtova, landing strana koje prodaju određenu uslugu ili proizvod, kreativnih konciznih rečenica za Gugl i Fejsbuk oglašavanje, za bilborde, radio i TV spotove i još mnogo sličnih formi.

Zapravo, to je ono što kopirajteri rade. Oni koji to rade najbolje, predstavljaju pravo bogatstvo za svoje poslodavce. Ako zaista uspete da ovladate ovom veštinom, budućnost ćete zaista moći da čekate skrštenih ruku (osim dok kucate svoje tekstove, naravno).

Ne opirite se novim stvarima

Glavno je da počnete da razmišljate digitalno jer se tamo nalaze poslovi, bar oni dobro plaćeni.

Usvajajte tehnička znanja. Koliko god vam je to možda strano, razmišljajte ovako: znam da pišem – dakle, raspolažem veštinom koja se vrlo teško stiče. Zar da dozvolim da to propadne jer nisam spreman da steknem par tehničkih veština koje se stiču mnogo lakše?

Shvatite da pisanje za web predstavlja često kompleksniji posao od stvaranja teksta. Od vas se očekuje da budete vlastiti lektor i korektor, ali i vlastiti urednik. Stvorite osećaj za tekst kao vizuelni doživljaj u kome sadržaj dolazi do izražaja sa pratećom stilizacijom, formatiranjima, izborom slika i njihovom obradom.

Ovladajte čitavim konceptom i put do pozicije kopirajtera postaće još zanimljiviji i perspektivniji – postaćete stratezi celokupnog internet nastupa, razumećete značaj dobro ispričane vizije brenda, usvojićete suštinska marketinška pravila koja se ne uče u školama.

Vaša kreativnost na ovaj način zaista će moći da zablista u punom sjaju i stvarno ćete dokazati svima da nisu bili u pravu.

Neprestano se edukujte

Jelena Radovanović
Jelena Radovanović

Sve finese profesionalnog pisanja možete naučiti na teži ili lakši način. Možete ih učiti na svojim greškama ili možete ubrzati proces i ukrasti znanje iskusnih pisaca.

Poslužite se Guglom da pronađete dobre tekstove na ovu temu. Pronaći ćete nekoliko zaista kvalitetnih blogova na teme pisanja i kopirajtinga konkretno. Njihovi autori uglavnom su prošli istim putem i za krato vreme osećaćete se kao da su vaši najbolji prijatelji.

Na srpskom svakako ćete najviše korisnih stvari pročitati na blogu Može i ovako, Jelene Radovanović koja već nekoliko godina unazad nesebično deli svoja znanja i iskustvo sa piscima koji tek kreću njenim putem uspešnog kopirajtera.

Štaviše, Jelena je otišla i korak dalje, pa je zajedno sa Aleksandrom Petrovski kreirala i online kurs koji na jednom mestu sažima sve što vam je potrebno da znate o profesionalnom kreiranju sadržaja za klijente, korak po korak.

Najava online kursa pisanje bloga za klijente

Aleksandra Petrovski
Aleksandra Petrovski

Ideja kursa je jasna – da se pomogne svim ljudima koji svoj talenat za pisanje žele da pretvore u vrlo uzbudljivu i traženu profesiju. Kurs je koncipiran upravo tako da precizno pokrije svaki od izazova sa kojima se sreću početnici, ali i oni koji su već ranije krenuli ovim putem.

Za većinu nas koji smo na teži način sticali iskustvo i prelazili osnovne etape ove profesije, ovakav kurs je nešto čemu znamo pravu vrednost i možemo samo da zamišljamo koliko bi sve bilo lakše da su ovakvi vidovi online edukacije postojali ranije.

Međutim, da to ne bude baš tako, autorke kursa potrudile su se vrlo zanimljivim planom nastave koji pokriva i mnogo naprednih oblasti, pa će i oni koji nisu početnici ali žele da se usavršavaju, ovde takođe pronaći nešto vredno.

Uostalom, prenećemo deo sadržaja kursa i ostaviti vas da sami razmislite o svom sledećem koraku:

  • Šta je uopšte poslovni blog i zbog čega je potreban vašim klijentima
  • Kako da efektno istražite klijentove potrebe i samu nišu (tematiku)
  • Različite vrste blog postova
  • Proces pravljenja strukture teksta
  • Tajne dobrog naslova, uvoda i završetka teksta
  • Efektno formatiranje tekstova za blog
  • Pronalaženje pravih ilustracija
  • Šta znači „optimizacija za Gugl“ i kako da je izvedete u tekstu
  • Kako da pronađete klijente i razvijete samostalnu karijeru

Ovde vas čeka više nego dovoljno znanja i saveta za sigurno kretanje po uzbudljivom kopirajterskom putu – od samih početaka do potrage za klijentima, korak po korak. Ukoliko smatrate da svoj talenat za pisanje treba da iskoristite na pravi način, svakako će vam ovo biti od velike pomoći.

Dušan Stojanović

Dušan Stojanović

Dušan Stojanović je diplomirani filolog opšte književnosti i content writer sa višegodišnjim iskustvom. Profesionalizam, kreativnost i odgovornost su osobine koje je imao zadovoljstvo da razvije kroz saradnju sa nekim od najznačajnijih imena domaćeg web prostora. Autor je bloga Kultivišise.rs

Vaš komentar

Klikni ovde da bi postavio komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Preporuka

Nastavimo zajedno samoobrazovanje!

Unesite email adresu za korisne porcije aktuelnog znanja!

Aktivni smo i na Fejsbuku!