Psihologija

Šta je bes? Vrste i načini prevazilaženja besa

Bes je emocija usko povezana sa ljutnjom i javlja se vrlo rano u razvoju između trećeg i šestog meseca života, što govori o značaju i univerzalnosti emocija.

Bebe i deca ovu emociju obično ispoljavaju u situacijama u kojima je blokiran neki njihov primarni cilj. U ovom tekstu biće reči o tome šta su bes i ljutnja, zašto su korisni a zašto ne, koje vrste besa postoje, koje su predispozicije za razvoj destruktivnog besa, koje su činjenice i zablude o besu, kako ga sprečiti i kako se nositi sa besnim ljudima.

Ljutnja i bes su potpuno normalne, najčešće zdrave ljudske emocije. Ali kada se omaknu kontroli i postanu destruktivne javlja se osećaj da se nalazimo u vlasti nepredvidljivih i snažnih emocija.

Šta je ljutnja

Ljutnja je emocionalno stanje koje može da varira od sasvim blage nervoze do intezivnog besa. U situacijama intenzivnog besa ona nas lišava razuma i duhovnog mira. Svojstveno svim emocijama i ljutnja je udružena sa fiziološkim i biološkim promenama u organizmu. Srce počinje ubrzano da kuca, disanje je ubrzano, diže se krvni pritisak kao i nivo adrenalina.

Ipak, ljutnja je veoma značajna emocija. Ona je od evolucionog, adaptivnog značaja, daje nam snagu da se borimo za sebe od najstarijih vremena. Pomaže nam da upoznamo sebe i druge. Pojedina istraživanja pokazala su da bes može da ima pozitivne efekte na duže staze u 40 % slučajeva.

Mnogi ljudi priznaju da su im napadi besa pomogli da shvate sopstvene greške.
Mnogi ljudi priznaju da su im napadi besa pomogli da shvate sopstvene greške. Pokreće nas da se zauzmemo za sebe i branimo svoje granice što je povezano sa osećanjem samopoštovanja.

Problem je kad se bes okrene protiv nas. Ljudi u besu često kažu nešto što  ne misle i time stvaraju dodatne probleme i sebi i drugima. Pored toga, dugotrajnja ljutnja i pogrešno kanalisan bes dovode do trajnog osećanja ogorčenosti koji može da izazove fizička i psihička oboljenja.

Postoji nekoliko vrsta besa, načina ispoljavanja:

  1. PASIVAN: Jedan od glavnih motiva za ove osobe jeste da udovolje okolini. Oni su poznati kao osobe koje potiskuju bes i onda odjednom planu pa se okruženje nađe u čudu.
  2. AGRESIVAN: Ove osobe sklone su agresivnom ponašanju, vređanju, maltretiranju i ponižavanju drugih ljudi, nekad i bez konkretnog povoda.
  3. PASIVNO-AGRESIVAN: Pasivno-agresivne osobe osećaju veliki otpor prema autoritetima. Oni će često saslušati želje i potrebe drugih, ali ih uglavnom neće ispoštovati.
  4. NEPRIJATELJSKI: Ove osobe su vrlo slične agresivnom tipu ali će uz to često trošiti i mnogo reči da bi ubedili okruženje da se ceo svet urotio protiv njih i da su oni, zapravo, najveće žrtve okolnosti.
  5. KONSTRUKTIVAN: Asertivno rešavanje problema iz pozicije međusobnog uvažavanja. Ovakve osobe trude se da adekvatno kanališu bes i rešavaju probleme dijalogom.

Osobe koje imaju nizak nivo tolerancije prema frustracijama često će imati probleme sa izlivima besa. One se neretko razbesne kad im se neka situacija učini nepravednom. Drugi uzrok je socio- kulturnog porekla, to jest ako bes shvatamo kao isključivo negativnu osobinu, kao rezultat teško je moguće naučiti kako da se izborimo protiv ljutnje.

Naravno i porodično vaspitanje je veoma važno. Nošenje sa ljutnjom i besom se uči po modelu.

Kako bi se što bolje upoznali sa besom važno je osvestiti mitove o njemu:

  1. Bes automatski vodi ka agresiji– Ako osoba ima dobru samokontrolu bes neće voditi agresiji, ili barem ne učestalo. Samokontrola se vežba.
  2. Neophodno je biti agresivan kako bi dobio ono što želiš– Upravo suprotno. Neophopdno je biti asertivan.
  3. Ispoljavanje besa je uvek dobrodošlo– Istraživanja su pokazale da ljudi koji agresivno ispoljavaju bes dovode do toga da osobi bude trenutno bolje ali ona na duže staze ostaje besna. Dakle, ventiliranje besa na agresivan način potkrepljuje (a ne zaustavlja) agresivno ponašanje.

Ali kako se nositi sa sopstvenim besom?

  1. Nemojte da krijete da vam nešto smeta. Izrazite svoje potrebe ali se potrudite da to uradite u smirenom dijalogu.
  2. Kanališite bes sportom, hobijima, pozitivnim aktivnostima.
  3. Obećajte sebi neku nagradu za konstruktivno rešavanje problema.
  4. Nije kliše-izbrojte do 10. Može i do 20.
  5. Setite se problema koje je prošli put izazvao vaš bes. Ne želite to ponovo da se desi zar ne?

Ipak, koliko god se dobro nosili sa sopstvenim besom besni ljudi će se nalaziti svuda. Šta sa njima?

  1. Ako možete sačekajte da se sagovornik smiri pa onda nastavite razgovor.
  2. Sedite, nemojte stajati. Tako ćete bar za početak delimično smiriti situaciju.
  3. Proverite da li ste dobro razumeli šta vam sagovornik saopštava.
  4. Koliko god sagovornik vikao vi pokušajte da zadržite adekvatan ton. To je jako teško ali ako i vi budete vikali svakako se sagovornik neće smiriti.
  5. Ako morate da ih kritikujete kritikujte njihovo ponašanje, a ne ličnost.
  6. Stavite se u njihovu poziciju, ali ne samo u vašoj glavi. Recite mu da pokušavate da ga razumete.
  7. Izvinite se ako ima udela vaše krivice.
  8. Obavezno pitajte sagovornika šta predlaže, kako bi hteo da se problem rešava.

Osim svega navedenog važno je da osvestite da li imate problem sa ispoljavanjem besa ili ne. Ako niste sigurni možete da pitate ljude iz vašeg neposrednog okruženja.

Liza Piščević

Liza Piščević

Liza Piščević je master psiholog na Filozofskom Fakultetu, na katedri za psihologiju obrazovanja. Sertifikovani je trener asertivne komunikacije sa diplomama online kurseva Stanford Univerziteta.

Trenutno je zaposlena u Domu zdravlja Clinicanova kao psiholog u medicini rada i menadžer ljudskih resursa. Dve godine bila je saradnik u nastavi na Fakultetu za medije i komunikacije. Redovni je saradnik-psiholog u emisji Polarotor na KCN1 televiziji. Sarađuje sa UNICEF-om, DEAPS-om i UNDP-em na raznim projektima. Redovno piše za nekoliko psiholoških blogova.

Vaš komentar

Klikni ovde da bi postavio komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Preporuka

Nastavimo zajedno samoobrazovanje!

Unesite email adresu za korisne porcije aktuelnog znanja!

Aktivni smo i na Fejsbuku!