Udžbenici su svojevrsne zbirke znanja, napisane tako da prenesu važne informacije iz određene oblasti kojom se bave. Oni mogu biti prilagođeni različitim uzrastima, tipu obrazovanja, kao i različitim oblastima određene nauke.
Bez obzira na mnogobrojne mogućnosti i diverzitete, najbolji udžbenici dele određene osobine koje važe za sve njih, i koje ih čine odličnim štivom za usvajanje opšteg ali i specifičnog znanja iz različirih oblasti.
Napisali su ih stručnjaci u određenom polju
Autori udžbenika kreiraju sadržaj koji će se naći u ovom štivu, i zato je izuzetno važno da budu stručni u polju koje predstavljaju čitaocima kroz kreiranje udžbenika. Najbolji svetski udžbenici iz različitih oblasti obrazovanja delo su stručnjaka koji su čitav svoj život posvetili izučavanju i usavršavanju u oblasti o kojoj pišu.
Nije slučajnost što se u određenoj naučnoj oblasti izdvajaju određena imena, a dublja podela se može napraviti i prema govornom području, odnosno državama, pa su tako određeni autori najbolji u svojoj državi, i predstavljaju neosporiv autoritet neke naučne grane.
Ovo je izuzetno važno i za razvitak novih autora budućih udžbenika, zato što cenjena imena predstavljaju model na koji se treba ugledati prilikom konstrukcije novih udžbenika koje su neophodne zbog mnogobrojnih reformi školskog obrazovanja.
Baziraju se na detaljno prikupljenom znanju
Najbolji svetski udžbenici plod su detaljnog, često i višegodišnjeg istraživanja na određenu temu kojom se bave. Nije retkost da je u stranice udžbenika utkano znanje i trud više autora, koje je ujedinila želja da obelodane dugo pripremane i podrobno istražene informacije iz oblasti kojom se bave.
Detaljno prikupljanje znanja izuzetno je značajno za relevantnost određenog udženika, s obzirom da je njegova najveća vrednost edukativna, te svaka nova informacija neviđena do tada, predstavlja izuzetno veliki uspeh za jedan udžbenik.
Osim toga, detaljna istraživanja često dovode do novih otrkića, a takva znanja treba staviti na papir i ostaviti novim generacijama. Takođe, dinamika sveta u kome živimo traži da se postojeće znanje nadograđuje, prilagođava, menja i produbljuje, zato su najbolji svetski udžbenici upravo oni koji donose potpuno nova znanja.
Pitki su i prilagođeni čitaocima
Edukacija se ogleda u veštini prenošenja znanja, i zbog toga još jedna osobina koja se dodeljuje najboljim udžbenicima jeste i pitkost znanja koje je preneseno na papir. Da bi jedan udžbenik bio uspešan potrebno je da sabrano znanje prenese jasno i koncizno tako da čitalac može da prati i razume pročitano.
Uz definicije i objašnjenja potrebno je dodati i primere koji će na pravi način oslikati ono o čemu se govori. Kako bi se prikupili adekvatni primeri potrebno je mnogo znanja, ali i mnogo pripreme, što nas vraća na to da su autori, njihova stručnost i posvećenost izradi određenog udžbenika, izuzetno važni faktori.
Udžbenici prilagođeni deci
Implementacija znanja kod najmlađih je jedan od najzahtevnijih zadataka, s obzirom da se mora balansirati između toga da deca dobiju dovoljan broj informacija, ali i da im udžbenik sve vreme bude interesantan, jasan, i bogat detaljima koji će držati njihovu pažnju i privući ih da savladaju novo znanje.
Prilikom školovanja deca treba da savladaju veliki broj informacija iz različitih oblasti sa kojima se upoznaju po prvi put, zbog toga je vrlo važno da im udžbenici drže pažnju i da im budu dovoljno prijemčivi kako bi što više znanja stekli za vreme školskih časova, ali i kada dođu kući i bude potrebno da samostalo nauče nešto.
Inovativni i interaktivni u skladu sa vremenom
Školski silabus se s vremena na vreme obnavlja, udžbenici se menjaju, a tome se usklađuje i sistem rada, a sve se to događa kako bi se ispratile promene u društvu. Zato se dešava da određeni udžbenici ma koliko bili relevantni ostaju u zaboravu zbog toga što ne prate trenutne potrebe društva.
Zato je osobina koja krasi najbolje udžbenike savremenog doba inovativnost, kao i interaktivnost tamo gde ju je moguće obezbediti. Mnogi današnji udžbenici imaju svoja online izdanja, odnosno dodatni materijal koji se može naći u digitalnoj verziji.
Edukativno i kvalitetno štivo, iz koga će generacije moći da upijaju znanje, treba da bude produkt entuzijasta, stručnjaka u određenoj oblasti, kao i dobro proučenog materijala o kome će se govoriti. Uz sve to, njegov sadržaj treba da bude pitak, i da bude prilagodljiv i svevremen. Takav udžbenik je jedinstveno umetničko delo.
Smatram da nije dovoljno samo biti strucnjak u nekom polju. Ili je ok da strucnjak to napise, ali da formulise mora neki pedagog.
Komunikacija putem knjige je kao los i dobar prevod. Dobar prevod se cesto ne primeti jer se nekako podrazumeva i ocekuje ali los svakako. Dobra knjiga moze da bude dobar pocetak mnogo toga lepog, ali kako da na primer bude dobra knjiga u obrazovnom sistmeu gde svaka skola da ne kazem predmetni profesor pravi svoju knjigu?