Interpersonalne veštine ili veštine interpersonalnih odnosa su životne veštine koje koristimo u svakodnevnoj komunikaciji i interakciji sa drugim ljudima, kako pojedinačno, tako i u grupama. Ljudi koji rade na sebi kako bi razvijali ove veštine su obično uspešniji kako u profesionalnom tako i u privatnom životu.
Interpersonalne veštine nisu važne samo na radnom mestu. Naš privatni i društveni život ima višestruke koristi od razvijenih interpersonalnih veština.
Ljudi sa ovim razvijenim veštinama su optimistični, smireni, samopouzdani i harizmatični, a to su sve kvaliteti koji su često simpatični i privlačni drugima.
Važno je znati da možemo poboljšati svoje interpersonalne veštine kroz osvešćivanje i vežbanje naše interakcije sa drugima. Zato je, pre svega, bitno biti iskren prema sebi i realno proceniti svoje jake i slabe strane.
Da li ih već imamo u sebi?
Svi razvijamo naše interpersonalne veštine još od detinjstva, obično nesvesno. One nam postaju toliko prirodne, da počinjemo da ih uzimamo zdravo za gotovo i retko kada mislimo o tome na koji način komuniciramo sa drugim ljudima.
Uz malo vremena i truda može se raditi na razvijanju ovih veština. Dobre interpersonalne veštine mogu poboljšati mnoge aspekte našeg života i voditi do boljeg razumevanja i boljih odnosa.
Obično interpersonalne veštine mešamo sa:
- društvenim veštinama
- veštinama ophođenja sa ljudima
- personalnim veštinama (soft skills)
- komunikacionim veštinama
- životnim veštinama.
Iako ovi termini mogu uključiti interpersonalne veštine, oni su opštiji i mogu se odnositi na druge tipove veština.
Razvijanje svojih interpersonalnih veština
Postoje razne veštine koje nam mogu pomoći da uspemo u različitim oblastima života. Osnove mnogih drugih veština su izgrađene na jakim interpersonalnim veštinama, s obzirom da su one relevantne našim ličnim odnosima, društvenim sukobima i profesionalnim životima.
Bez dobrih interpersonalnih veština mnogo je teže razviti druge važne životne veštine.
Nasuprot specijalizovanim i tehničkim veštinama (hard skills), interpersonalne veštine (soft skills) se koriste svakodnevno i u svakoj oblast naših života.
Zato je potrebno:
- Naučiti da slušamo – Slušati nije isto što i čuti. Potrebno je odvojiti vreme za pažljivo slušanje onoga što drugi pričaju kroz njihovu verbalnu i neverbalnu komunikaciju.
- Birati reči – Budimo svesni reči koje koristimo kada razgovaramo sa drugima. Da li smo neshvaćeni ili zbunjujući? Važno je vežbati jasnost i naučiti da tražimo povratnu informaciju kako bi osigurali da se naša poruka razume.
- Ohrabriti druge da se uključe u komunikaciju – Treba naučiti postavljati odgovarajuća pitanja kako bi se razvilo bolje razumevanje.
- Razumeti zašto je komunikacija neuspešna – Komunikacija je retko savršena i može biti neuspešna zbog mnogo razloga. Naučimo koje su barijere u komunikaciji i budimo ih svesni.
- Opustiti se – Kada smo nervozni tada pričamo brže, a samim tim smo nejasniji. Napetost je vidljiva u našem govoru tela i u drugoj neverbalnoj komunikaciji. Umesto toga, pokušajmo biti smireni, pravimo kontakt očima i smešimo se. Neka samopouzdanje zrači iz nas.
- Razjasniti – Pokažimo interesovanje prema ljudima sa kojima pričamo. Postavljajmo pitanja i razjasnimo bilo koje tačke nerazumevanja.
- Biti pozitivan – Pokušajmo da ostanemo pozitivni i vedri. Ljudi će voleti da budu u našem prisustvu ako umemo da zadržimo pozitivan stav.
- Razviti empatiju – Važno je razumeti da drugi ljudi mogu imati različite tačke gledišta. Pokušajmo da vidimo stvari iz njihove perspektive.
- Razumeti stres – Naučimo da prepoznajemo, upravljamo i smanjimo stres u sebi i u drugima. Iako stres nije uvek loš, može imati štetan uticaj na interpersonalnu komunikaciju.
- Biti asertivan – Trebalo bi da težimo da ne budemo pasivni, ni agresivni. Biti asertivan znači da iskazujemo svoja osećanja i uverenja na način koji drugi mogu razumeti i poštovati. Asertivnost je osnova uspešnih pregovora.
- Razmisliti i poboljšati – Razmislimo o prethodnim razgovorima i drugim interpersonalnim interakcijama. Naučimo lekcije iz grešaka i uspeha. Uvek zadržimo pozitivan stav, ali je bitno da shvatimo da uvek možemo poboljšati svoje komunikacione veštine.
- Pregovarati – Naučimo kako da efektivno da pregovaramo sa drugima. Tako se gradi put ka uzajamnom poštovanju, poverenju i trajnim odnosima.
- Raditi u grupama – Često ćemo se naći u grupnim situacijama (profesionalnim i društvenim). Važno je da što više naučimo o različitim tipovima grupa i timova.
Na koji način vi razvijate svoje interpersonalne veštine? Da li ste uopšte razmišljali o njima?
Drago mi je sto sam resila da naucim ovoliko termina i zapravo razumem tehnologiju jer mi je u velikoj meri to znanje pomoglo na intervjuima