Karijera

Šta su interpersonalne veštine?

interpersonalne veštine

Interpersonalne veštine ili veštine interpersonalnih odnosa su životne veštine koje koristimo u svakodnevnoj komunikaciji i interakciji sa drugim ljudima, kako pojedinačno, tako i u grupama. Ljudi koji rade na sebi kako bi razvijali ove veštine su obično uspešniji kako u profesionalnom tako i u privatnom životu.

Poslodavci često traže osobe sa jakim interpersonalnim veštinama, jer žele ljude koji će raditi dobro u timu i koji će biti sposobni da efektivno komuniciraju sa kolegama, saradnicima, kupcima i klijentima.

Interpersonalne veštine nisu važne samo na radnom mestu. Naš privatni i društveni život ima višestruke koristi od razvijenih interpersonalnih veština.

Ljudi sa ovim razvijenim veštinama su optimistični, smireni, samopouzdani i harizmatični, a to su sve kvaliteti koji su često simpatični i privlačni drugima.

Važno je znati da možemo poboljšati svoje interpersonalne veštine kroz osvešćivanje i vežbanje naše interakcije sa drugima. Zato je, pre svega, bitno biti iskren prema sebi i realno proceniti svoje jake i slabe strane.

Da li ih već imamo u sebi?

interpersonalne veštineSvi razvijamo naše interpersonalne veštine još od detinjstva, obično nesvesno. One nam postaju toliko prirodne, da počinjemo da ih uzimamo zdravo za gotovo i retko kada mislimo o tome na koji način komuniciramo sa drugim ljudima.

Uz malo vremena i truda može se raditi na razvijanju ovih veština. Dobre interpersonalne veštine mogu poboljšati mnoge aspekte našeg života i voditi do boljeg razumevanja i boljih odnosa.

Obično interpersonalne veštine mešamo sa:

  • društvenim veštinama
  • veštinama ophođenja sa ljudima
  • personalnim veštinama (soft skills)
  • komunikacionim veštinama
  • životnim veštinama.

Iako ovi termini mogu uključiti interpersonalne veštine, oni su opštiji i mogu se odnositi na druge tipove veština.

Razvijanje svojih interpersonalnih veština

Postoje razne veštine koje nam mogu pomoći da uspemo u različitim oblastima života. Osnove mnogih drugih veština su izgrađene na jakim interpersonalnim veštinama, s obzirom da su one relevantne našim ličnim odnosima, društvenim sukobima i profesionalnim životima.

Bez dobrih interpersonalnih veština mnogo je teže razviti druge važne životne veštine.

Nasuprot specijalizovanim i tehničkim veštinama (hard skills), interpersonalne veštine (soft skills) se koriste svakodnevno i u svakoj oblast naših života.

Zato je potrebno:

interpersonalne veštine

  • Naučiti da slušamo – Slušati nije isto što i čuti. Potrebno je odvojiti vreme za pažljivo slušanje onoga što drugi pričaju kroz njihovu verbalnu i neverbalnu komunikaciju.
  • Birati reči – Budimo svesni reči koje koristimo kada razgovaramo sa drugima. Da li smo neshvaćeni ili zbunjujući? Važno je vežbati jasnost i naučiti da tražimo povratnu informaciju kako bi osigurali da se naša poruka razume.
  • Ohrabriti druge da se uključe u komunikaciju – Treba naučiti postavljati odgovarajuća pitanja kako bi se razvilo bolje razumevanje.
  • Razumeti zašto je komunikacija neuspešna – Komunikacija je retko savršena i može biti neuspešna zbog mnogo razloga. Naučimo koje su barijere u komunikaciji i budimo ih svesni.
  • Opustiti se – Kada smo nervozni tada pričamo brže, a samim tim smo nejasniji. Napetost je vidljiva u našem govoru tela i u drugoj neverbalnoj komunikaciji. Umesto toga, pokušajmo biti smireni, pravimo kontakt očima i smešimo se. Neka samopouzdanje zrači iz nas.
  • Razjasniti – Pokažimo interesovanje prema ljudima sa kojima pričamo. Postavljajmo pitanja i razjasnimo bilo koje tačke nerazumevanja.
  • Biti pozitivan – Pokušajmo da ostanemo pozitivni i vedri. Ljudi će voleti da budu u našem prisustvu ako umemo da zadržimo pozitivan stav.
  • Razviti empatiju – Važno je razumeti da drugi ljudi mogu imati različite tačke gledišta. Pokušajmo da vidimo stvari iz njihove perspektive.
  • Razumeti stres – Naučimo da prepoznajemo, upravljamo i smanjimo stres u sebi i u drugima. Iako stres nije uvek loš, može imati štetan uticaj na interpersonalnu komunikaciju.
  • Biti asertivan – Trebalo bi da težimo da ne budemo pasivni, ni agresivni. Biti asertivan znači da iskazujemo svoja osećanja i uverenja na način koji drugi mogu razumeti i poštovati. Asertivnost je osnova uspešnih pregovora.
  • Razmisliti i poboljšati – Razmislimo o prethodnim razgovorima i drugim interpersonalnim interakcijama. Naučimo lekcije iz grešaka i uspeha. Uvek zadržimo pozitivan stav, ali je bitno da shvatimo da uvek možemo poboljšati svoje komunikacione veštine.
  • Pregovarati – Naučimo kako da efektivno da pregovaramo sa drugima. Tako se gradi put ka uzajamnom poštovanju, poverenju i trajnim odnosima.
  • Raditi u grupama – Često ćemo se naći u grupnim situacijama (profesionalnim i društvenim). Važno je da što više naučimo o različitim tipovima grupa i timova.

Na koji način vi razvijate svoje interpersonalne veštine? Da li ste uopšte razmišljali o njima?

Izvor

Igor Tomić

Igor Tomić

Igor Tomić se preko pet godina bavi Online Marketingom, pre svega optimizacijom sajtova za pretraživače (SEO), Content Marketingom i pisanjem.

Takođe vodi svoj blog na adresi igortomic.net.

Vaš komentar

Klikni ovde da bi postavio komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Preporuka

Nastavimo zajedno samoobrazovanje!

Unesite email adresu za korisne porcije aktuelnog znanja!

Aktivni smo i na Fejsbuku!