Karijera Liderstvo Tržište rada

Šta radi CEO?

samoobrazovanje

CEO (Chief Executive Officer) je najpoželjniji, a isto tako i najmanje razumevan posao u jednoj kompaniji. U prevodu – svi ga žele, ali ne znaju šta bi trebalo da rade, tj. koji bi bio njihov opis posla. Kod nas se ovaj posao jednostavno prevodi kao „direktor“, ali s obzirom na to da je sada popularizovan izraz CEO, mi ćemo ga koristiti u tekstu.

Većina veruje da CEO može da radi šta god poželi, da je moćan i magično kompetentan. Naravno, ništa od ovoga nije daleko od istine, ali po prirodi, opis posla CEO-a bi trebalo da znači izlazak u susret potrebama zaposlenih, klijenata, investitora, zajednice i zakona. Neki poslovi se mogu delegirati, ali neki elementi posla moraju biti urađeni samostalno.

Šta sve podrazumeva ovaj složeni posao?

4 glavne odgovornosti CEO-a u kompaniji

CEO

Ovo nije baš najtradicionalniji opis posla nego je više pregled aktuelnih uloga koje CEO igra u kompaniji. Evo šta je deo posla koji se ne može delegirati:

  1. Postavljanje strategije i pravca
  2. Modelovanje i postavljanje kulture kompanije
  3. Izgradnja i vođenje senior izvršnog tima
  4. Raspoređivanje kapitala na prioritete kompanije

Njegova jedina odgovornost što se tiče ovih navedenih stavki je da se pobrine da se one dobro izvršavaju. CEO može ostatak vremena da radi šta god želi.

Uspeh ove pozicije zahteva mnogo više od znanja njegovog opisa posla.

CEO treba da zna kako da meri svoj uspeh, kako da izbegne zamke koje su specifične za njegovu ulogu i da se trudi da se ponaša normalno, a vremenom da nauči još više veština i bude bolji u svom poslu.

Opis posla CEO-a

Ljudi uglavnom osete strahopoštovanje kada neko ima CEO titulu, pogotovo zbog moći koju poseduje, zbog velike plate i šanse da bude šef drugima.

Velika je šteta što je vrlo malo njih koji su zaista dobri u tome što rade. U stvari, samo 1 od njih 20 su u top 5%. Mnogi ni ne znaju šta njihov posao podrazumeva, pa malo njih iz sebe može da izvuče maksimum svojih potencijala.

Više od bilo kog drugog posla, odgovornosti CEO pozicije razlikuju se od dužnosti do merenja. On je odgovoran za sve, pogotovo ako je start-up posao u pitanju. Odgovoran je kako za uspeh tako i za neuspeh kompanije.

Izvršenja, marketing, strategija, finansije, kreiranje kulture kompanije, ljudski resursi, zapošljavanje, otpuštanje, usklađenost sa bezbednosnim regulativama, prodaja, PR… Sve ovo pada na njegova leđa.

CEO

Koje su dužnosti CEO-a?

CEO određene dužnosti mora sam da obavlja. Neke stvari se ne mogu delegirati, kao što su:

  • kreiranje idmiža,
  • izgradnja senior menadžment tima,
  • finansiranje puteva emisije,
  • naravno, sama delegacija koju može izvršiti samo on.

Mnogi start-up CEO-i misle kako je prikupljanje novčanih sredstava njihova najvažnija dužnost. Ono jeste bitno, ali je njihov najveći doprinos u izgradnji vrhunskih poslova koji će doneti novac.

Ovo su glavne dužnosti:

1. Postavljanje strategije i vizije

Postavljanje strategije i vizije je njegova glavna dužnost. Senior menadžment tim može pomoći u razvijanju strategije, investitori mogu odobriti biznis plan, ali je CEO taj koji na kraju određuje pravac.

Na koje tržište će kompanija da uđe? Protiv kojih konkurenata? Sa kojim linijama proizvoda? Kako će se kompanija diferencirati?

CEO odlučuje, postavlja budžete, formira partnerstva i zapošljava tim kako bi adekvatno upravljao kompanijom.

2. Izgradnja poslovne kulture

Njegova druga dužnost je izgradnja kulture. Posao se završava uz pomoć ljudi i oni su duboko pod uticajem poslovne kulture. Loše radno mesto može da otera dobre ljude. Sjajno mesto za rad privući će i zadržati one najbolje.

Kultura se gradi na mnoštvo načina, a CEO je taj koji postavlja ton. Njegova/njena svaka akcija ili interakcija šalje kulturološku poruku. Oblačenje šalje signal o formalnosti radnog mesta. Sa kime CEO razgovara šalje signal ko je, a ko nije važan. Kako tretira greške (povratne informacije i neuspeh) šalje signal o preuzimanju rizika. Kome daje otkaz i sa čime se suočava su stvari koje takođe oblikuju kulturu.

Evo jednog primera uticaja poslovne kulture na tim:

Projektni tim je radio preko vikenda na web sajtu kako bi ga pokrenuli. Rokovi su bili kratki. Njihov CEO je bila na odmoru kada je sajt pokrenut i nije ih zvala da im čestita. Što se nje tiče, nije želela da svoj lični život meša sa poslom. Zatim, ovo je bila poruka da je njen lični život važniji od vikenda i večeri koje su oni morali da žrtvuju kako bi uradili sve do roka.

Sledeći put, neće raditi toliko naporno. Emocija i uticaj kulture je bio realan, čak i kada nije ispalo onako kako je CEO želela. Čestitka timu od CEO-a može motivisati tim kao ništa drugo, dok ga ćutanje isto tako može demotivisati.

3. Izgradnja tima

CEO je taj koji zapošljava, daje otkaze i vodi senior menadžment tim, dok su oni ti koji zapošljavaju, daju otkaze i vode ostatak kompanije. CEO mora da bude sposoban da zaposli i da da otkaz onima koji ne ispunjavaju uslove.

On mora da rešava probleme između članova senior tima i da ih drži na okupu u istom pravcu. Postavlja pravac komunikacijom strategije i vizije prema kojoj kompanija ide. Strategija uspostavlja pravac. Samo sa jasnim pravcem, tim može sarađivati zajedno i doći do cilja.

Ako je vizija postavljena tamo gde kompanije ide, vrednosti će reći kako kompanija da dođe do tog cilja. Vrednosti diktiraju prihvatljivo ponašanje. CEO sprovodi vrednosti kroz akcije i reakcije.

Postavljanje kliznog rasporeda šalje poruku o vrednovanju kvaliteta.

Ne treba slaviti herojski oporavak tima kada su zajedno mogli izbeći problem, a to šalje poruku o prevenciji umesto o kontroli štete. Ljudi preuzimaju znake o unutrašnjim vrednostima (poverenje, iskrenost, otvorenost) od akcija osobe koja je na CEO poziciji.

4. Alokacija kapitala

CEO je taj koji postavlja budžet u kompaniji. On finansira projekte koji podržavaju strategiju i odbacuje projekte koji gube novac ili ne podržavaju strategiju. Pažljivo razmatra glavne rashode komanije i upravlja kapitalom firme.

Ako kompanija ne može da koristi svaki dolar podignut od investitora kako bi proizvela barem 1$ vrednosti, tada odlučuje kada da vrati novac investitorima. Neki CEO-i ne smatraju sebe finansijskim stručnjacima, ali ipak na kraju oni odlučuju šta da se radi sa finansijama kompanije.

U koje zamke može da upadne CEO?

zamkaCEO može da napravi problem kompaniji kada ne razume svoje dužnosti ili kada nema adekvatan sistem za merenje svog uspeha. Istina je da sam posao može i te kako da upropasti nestručna osoba. Kaže se da moć kvari ljude, a postoji samo nekoliko pozicija koje su moćnije od CEO pozicije.

Nažalost, veoma se često dešava da CEO postane prepotentan, a da to ni ne shvata. Brzo zaborave kako je to kada imaš šefa. Oni imaju svu slobodu da ignorišu povratnu informaciju koju ne žele da čuju i neće nikome odgovarati zbog toga, tj. neće nikome polagati račune.

Mogu sami sebi da daju povišice i da zaista veruju da su to i zaslužili. Često zaborave kako je to biti „neko običan“.

Retki su direktori koji se ponašaju razumno i normalno prema svojim zaposlenima, ali to je već stvar koja se tiče psihologije i karaktera određene osobe koja se preobrazila kada je dobila moć u rukama.

Velika je pretnja za posao kada CEO postane arogantan. Kada stvari krenu kako ne teba, može da krivi bilo koga okolo, a da ne traži krivca u sebi. Može vrlo lako da kaže:

„Moji zaposleni to jednostavno ne razumeju i nesposobni su.“

Pri tome, nikada ne razmišlja da je baš on ta osoba koja ih je zaposlila.

Da li je zaposlio ljude koji nisu kompetentni? Da li možda on ne komunicira ciljeve jasno? Može da tvrdi da su se „uslovi na tržištu promenili“. To može da bude jedan razlog za propadanje posla, ali je posao CEO-a da preduhitri pozicije na tržištu mnoštvom mogućih scenarija, kako bi kompaniju vratio na stazu uspeha.

Takođe, CEO titula može da dovede do prevelikog samopouzdanja. Često može da misli:

„Zato što sam CEO mogu razumeti posao bolje nego bilo ko drugi.“

Nijedan CEO ne može biti ekspert u svim oblastima. CEO koji radi svoj posao provodi vreme posmatrajući celokupnu sliku.

Ako zna detalje posla bolje nego svoji zaposleni onda ili zapošljava neadekvatne ljude ili provodi vreme na pogrešnim nivoima organizacije. U redu je da CEO upravlja operacijama ako je to neophodno, ali tada bi trebalo brzo da zaposli dobrog operativnog menadžera, a da se fokusira na strategiju, jer je to ono što će gurati kompaniju napred.

Niko nije nepogrešiv pa ni CEO, a često misli da jeste. Zato znaju da daju sebi grandiozne plate, što opet može da bude demorališuće za ostatak tima koji vidi ogromnu nepravdu, a ne sme ništa da kaže.

S obzirom na to da smatraju sebe nepogrešivima, često misle da nemaju više šta da se nauči, pa mogu lako prestati da traže nova znanja. Bez kvalitetne povratne informacije kako obavljaju svoj posao, mogu greškom da misle da njihove akcije dovode do uspeha.

U realnosti, dešava se da CEO radi pogrešne stvari, ali da njegov tim radi punom parom kako bi to za njega pokrili.

Ovo su dužnosti i odgovornosti CEO posla, a u narednim tesktovima pisaćemo i o tome kako da CEO radi na sebi da bi izbegao ove zamke u koje mnogi lako upadnu i kako bi poboljšao poslovanje kompanije i ljudi koji ga prate.

Da li ste vi CEO ili poznajete nekoga na toj poziciji, pa bi hteli da podelite svoja iskustva sa nama? Šta smo u ovom tekstu propustili, a što smatrate da je važno da se doda? Slobodno napišite svoje mišljenje u komentarima ispod teksta.

Izvor

Igor Tomić

Igor Tomić

Igor Tomić se preko pet godina bavi Online Marketingom, pre svega optimizacijom sajtova za pretraživače (SEO), Content Marketingom i pisanjem.

Takođe vodi svoj blog na adresi igortomic.net.

Vaš komentar

Klikni ovde da bi postavio komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Preporuka

Nastavimo zajedno samoobrazovanje!

Unesite email adresu za korisne porcije aktuelnog znanja!

Aktivni smo i na Fejsbuku!