Karijera Zapošljavanje i CV

Kako se dobro pripremiti za intervju za posao – Svi saveti na jednom mestu

Prošli smo testiranje i pozvani smo na intervju. I šta sad? Šta obući da delujemo poslovno i ozbiljno? Koja pitanja će nam postaviti? Kako se pripremiti?

Pitanja je mnogo… Pokušaćemo da odgovorimo na najčešća pitanja koja poslovni kandidati imaju i objedinimo sve potrebne informacije na jednom mestu.

Šta je intervju?

Poslovni intervju je razgovor na koji nas je pozvao poslodavac nakon ulaska u uži krug kandidata za konkurisanu poziciju. Poslodavac tada upotpunjuje sliku o nama i procenjuje naše sposobnosti, komunikacione veštine i mogući doprinos kompaniji. Na ovaj način mi sa njim ostvarujemo vizuelni i verbalni kontakt.

Vrlo je moguće da pre intervjua budemo pozvani na testiranje, ali to nije u svim kompanijama slučaj. Ponekad tokom procesa selekcije možemo biti pozvani čak i na više od jednog intervjua.

Naš glavni zadatak je da ostavimo dobar utisak na poslodavce, a da bi to ostvarili potrebno je da se ozbiljno pripremimo za razgovor za posao.

Kako se pripremiti za intervju?

Pre odlaska na intervju, poželjno je da se dobro pripremimo, jer ćemo time ne samo povećati našu šansu da nas poslodavac zaposli, nego ćemo steći i dodatnu dozu sigurnosti, što je osnovni preduslov dobro obavljenog razgovora za posao.

intervju-poslovni

Evo na koji način bi trebalo da se pripremimo:

1. Saznaj sve o kompaniji

Iskoristimo tokom razgovora ono što smo saznali i pokazaćemo da smo dobro informisani, pripremljeni i da nam je stalo do tog radnog mesta.

Pre svega potrebno je da dobro proučimo sve informacije o kompaniji kod koje konkurišemo, kako bi se na najbolji mogući način pripremili za intervju.

Koje vrednosti propagiraju? Koji su njihovi uspesi? Šta je to po čemu se izdvajaju od konkurencije?

Ukucajmo na pretraživaču naziv firme i možda pronađemo neki članak iz novina, web stranicu ili bilo koju informaciju koja nam može poslužiti prilikom razgovora.

2. Saznaj informacije od prethodnih kandidata

Potrebno je da pronađemo nekoga ko je nekada već bio na intervjuu u toj kompaniji, a da nije prošao i pitajmo ga za detalje. Korisne informacije nam možda može dati neko ko već u toj kompaniji radi, a da ga dobro poznajemo.

To će nam mnogo pomoći da shvatimo na koji način oni razmišljaju i šta je to što im je bitno.

3. Vežbaj predstavljanje

Pre razgovora treba pažljivo da analiziramo posao za koji konkurišemo kako bi mogli da istaknemo interesovanja, veštine, iskustvo i lične kvalitete koji će nam omogućiti da zadovoljimo ili nadmašimo očekivanja.

Jedna od najbitnijih stavki za pripremu za intervju je da uvežbamo svoje predstavljanje, kako bi ostavili dobar prvi utisak. Kontakt očima, osmeh i čvrst stisak ruke ne smeju da izostanu. To sve govori mnogo o nama, pre svega o našoj osnovnoj kulturi.

Predstavimo se imenom i prezimenom, a naše naredne rečenice treba da budu usredsređene na ključne podatke o nama kako bi se istakli u startu.

Naše predstavljanje treba da bude dovoljno kratko i jasno da bi održalo interesovanje osobe koja vodi razgovor. Dovoljan je kratak pregled naših sposobnosti, a možemo dodati i nekoliko zanimljivih podataka koji nisu ključni za posao, ali oslikavaju našu ličnost, kao činjenica da, na primer, rekreativno igramo tenis.

Naš cilj je da se lično povežemo sa osobom koja vodi razgovor, kao i da odmah pokažemo da smo entuzijastični i kvalifikovani za taj posao

Kako se obući za intervju?

Odelo ne čini čoveka, ali svakako mnogo o njemu govori. Prilikom odabira garderobe za intervju, potrebno je da se vodimo principima poslovnog oblačenja, ali obratimo pažnju na samu delatnost kompanije kao i na kodeks oblačenja koji u kompaniji postoji.

kako-se-obuci-za-intervju

Sa klasičnim poslovnim stilom nikada nećemo pogrešiti. Međutim, na neke stvari je potrebno posebno da obratimo pažnju, kako bi ostavili dobar prvi utisak.

  • Izbegavajmo ekstravagantnu i upadljivu odeću. Nije poenta da naš izgled privuče više pažnje, nego naši profesionalni kvaliteti. Ovo posebno važi za žene, jer duboki dekoltei, providne majice ili mini suknje nikako ne deluju profesionalno.
  • Uklopimo se u tzv. “poslovni bonton” oblačenja, ali naš stil ne mora biti suviše klasičan, možemo pratiti modne trendove, ali neka to ipak bude poslovna varijanta.
  • U odeći treba da se osećamo prijatno i sigurno.
  • Odelo, košulja, suknja… Šta god da imamo na sebi, sve mora biti čisto i opeglano. Naravno cipele ne smeju biti blatnjave ili prašnjave.
  • Torba koju nosimo (kao i rokovnik, olovke,…) treba da odaje utisak poslovne osobe. Torba nikako ne treba da bude prevelika.
  • Ukoliko stavimo ručni sat, daćemo do znanja da vodimo računa o vremenu, ali nikako tokom intervjua ne smemo da gledamo na njega.
  • Izbegavati jake parfeme.
  • Nikako ne bi trebalo pušiti pre intervjua, jer ćemo se osećati na duvan tokom razgovora.

poslovno-oblacenje-za-intervju

  • Kosa treba da bude čista, zubi oprani, nokti skraćeni i uredni
  • Obavezno proverimo kako izgledamo pre nego što uđemo u kompaniju i da li sve na nama stoji kako treba.
  • Nikada nećemo pogrešiti ako odaberemo klasične boje (crno, sivo ili tamno plavo).
  • Izbegavati patike
  • Košulja, sako, suknja do kolena (uz suknju bi trebalo obući tanke čarape boje kože), džemperi, pantalone… uvek su pun pogodak.
  • Džins nikako nije prikladan, kao ni providna odeća.
  • Cipele bi trebalo da budu zatvorene.
  • Žene neka izbegavaju upadljivu šminku, upadljiv nakit, kao i previsoke štikle.

Šta bi trebalo izbeći na razgovoru za posao?

Poslodavac će već za manje od 15 minuta moći da donese odluku koga će da zaposli. U to vreme treba da se predstavimo, da odgovaramo na pitanja, ali i da čujemo sve o uslovima rada. Šta je to što nikako ne bi trebalo da uradimo, kažemo o sebi ili da pitamo potencijalnog poslodavca?

  • Kašnjenje se ne opravdava
  • Ne koristimo otrcane fraze, na primer “Ovo je posao mojih snova” ili “Ja sam timski igrač”.
  • Ne govorimo ništa loše o bivšoj kompaniji, kao ni o ljudima sa kojima smo nekada radili, jer to ne govori o njima, nego o nama.
  • Ne pitamo ništa o odmoru, niti o plati. O plati se priča kada dobijemo konačnu ponudu za posao.
  • Budimo na distanci sa osobom koja vodi intervju, jer u tom slučaju stvaranje prisnog odnosa nikako nije profesionalno.
  • Obavezno isključimo mobilni.

Šta je ono što bi obavezno trebalo da uradimo prilikom razgovora za posao?

Kako bi ostavili još pozitivniji utisak na poslodavce, evo šta je potrebno da radimo i čega da se pridržavamo:

  • Potrebno je da uvek budemo tačni ili u krajnjem slučaju da dođemo do 15 minuta ranije, ne više od toga.
  • Sagovornicima se obraćajmo uvek sa ‘Vi’, bez obzira na opuštenu atmosferu tokom intervjua.
  • Neformalni razgovor na početku intervjua pomaže da se „probije led“ i da nastane opuštena atmosfera između poslodavca i kandidata.

poziv-na-intervju

  • Tokom razgovora obraćanje pažnje na svoj stav, držanje i neverbalni govor je veoma bitno. Gledajmo sagovornika u oči, ne mašimo rukama i delovaćemo uverljivije i sigurnije.
  • Pokažimo svoje znanje i želju da napredujemo
  • Pripremimo barem dva pitanja koja ćemo postaviti potencijalnom poslodavcu pri kraju intervjua (koja su to pitanja videćemo dalje u tekstu)
  • Pokažimo entuzijazam čak i ako nam se ne svidi ono što nam potencijalni poslodavac nudi. Nemojmo pokazivati da smo nervozni ili nezadovoljni, ostanimo pozitivni i dovršimo razgovor

Pitanja koja postavljaju poslodavci

Trema je sasvim normalna stvar pred intervju, jer želimo da se pokažemo u najboljem mogućem svetlu i plašimo se nekih nepredviđenih situacija. Kako bi rizik od odbijanja smanjili na najbolju moguću meru, a samim tim se osećali mnogo sigurnije, opuštenije i razgovarali bez treme, potrebno je da pripremimo odgovore na najčešća pitanja koja poslodavci postavljaju prilikom intervjua.

Razmislimo o tome šta želimo reći, šta želimo prikriti, a šta saznati od poslodavca. Odredimo način na koji ćemo „zamaskirati“ naše slabosti i okrenuti ih u našu korist.

Imajmo na umu da poslodavac tokom intervjua najčešće postavlja pitanja kako bi procenio:

  • koje su naše sposobnosti
  • da li posedujemo neophodne veštine i iskustvo
  • koji su motivi našeg interesovanja za tu poslovnu poziciju
  • da li se možemo uklopiti u kompaniju
  • da li posedujemo entuzijazam, kreativnost, spremnost na timski rad, komunikativnost,…
  • koje su naše slabe tačke u snalaženju u zahtevnim situacijama, pa je moguće da će imati vrlo direktna pitanja.

Evo 12 pitanja koja poslodavci najčešće postavljaju i predlog odgovora koje bi mi naravno trebali da oblikujemo po svojoj ličnosti i poslovnoj poziciji za koju konkurišemo:

1. Recite nam nešto o sebi.

Ovo smo objasnili u odeljku “Kako se pripremiti za intervju” i ponavljamo to sa razlogom, jer je veoma važno da shvatimo značaj našeg pravilnog predstavljanja.

Ostavićemo pozitivan utisak na poslodavca samo sa sigurnim i samouverenim stavom i zato je potrebno da ga dobro uvežbamo.

intervju-za-posao

2. Zašto želite da radite upravo posao za koji ste aplicirali i zašto želite da radite kod nas?

Kada odgovoramo na ovo pitanje, trebalo bi da imamo na umu da je cilj intervjua da kompanija dođe do kandidata koji najbolje odgovara zahtevima radnog mesta. Zbog toga, naš odgovor treba da pokaže kako nas naše iskustvo, veštine i stručnost čine odličnim članom njihovog tima. Naš odgovor treba da bude potkrepljen konkretnim primerima.

Uvek je potrebno naglasiti kako očekujemo da ćemo još više razviti naše veštine i pokazati još bolje rezultate. Takođe možemo reći da do sada još nismo imali priliku da iskoristimo sve naše potencijale i da verujemo da bi tu mogli.

Kroz odgovore uvek pokažimo kako smo upoznati sa radom kompanije, poslovima, zadacima, kao i zahtevima koje postavlja, jer to pokazuje da smo veoma zainteresovani da radimo u njoj.

3. Koje su Vaše dobre strane, a koje slabosti?

Pružimo konkretan primer kako smo neku svoju slabost pretvorili u vrlinu, umesto da poslodavcu govorimo o trenutnim slabostima na kojima tek radimo. To posebno vredi ukoliko naša slabost može na bilo koji način uticati na obavljanje posla za koji smo se prijavili.

Ovo pitanje je sastavni deo svakog intervjua i veoma je bitno za poslodavca, jer će mu pružiti realan utisak da li i kako se uklapamo u zahteve radnog mesta.

U odgovoru treba da prikažemo naše dobre strane koje su kompatibilne sa pozicijom na koju konkurišemo. Potrebno je da naglasimo naše obrazovanje, dodatna znanja, kvalifikacije, veštine koje smo stekli iz ranijeg radnog iskustva, kao i neke naše lične osobine koje se traže u opisu posla. Uvek je potrebno sve to dokazati i potkrepiti ih konkretnim primerima iz prethodnih poslova ili iz života.

Potrebno je da naše slabosti iznesemo na pravi način, tj da se one mogu predstaviti i kao naše jake strane. Najbolji način predstavljanja slabosti je da bacimo pozitivno svetlo na njih i da ih predstavimo kao rešiv problem.

Naporno radim“ i „Ja sam perfekcionista“ su tipični odgovori kandidata koji vrlinu pokušavaju naglasiti kao slabost. Osim što takav odgovor ne zvuči iskreno, otkriva da nismo spremni razmišljati o sebi i razvijati se.

4. Koji su Vaši ciljevi u karijeri?

Ova pitanja imaju za cilj da ocene naše profesionalne planove i da li su kompatibilni sa pozicijom za koju apliciramo.
Prema tome, naš odgovor treba da dotiče glavna dostignuća tokom karijere i ona koja su povezana sa nekim ciljevima željene pozicije.

5. Zašto bismo angažovali vas, a ne nekoga od ostalih kandidata?

Evo pravi momenat da predložimo neko rešenje za problem koji smo uočili da postoji u firmi. Osvrnimo se na konkurentske firme i pokušajmo dati predlog za unapređenje rada.

Ukoliko već imamo radnog iskustva, spomenimo neki problem koji smo uspešno rešili na prethodnom radnom mestu. Istaknimo da znamo raditi taj posao i da smo spremni dalje usavršavati naše znanje.

intervjuisanje

6. Da li imate drugih planova za zaposlenje?

Potrebno je istaći da smo proučavali i druge ponude za posao, ali da smo posebno zainteresovani za ovu oblast i ovaj posao.

7. Neprijatna pitanja

Poslodavci će skoro sigurno postaviti i neka neprijatna pitanja koja imaju cilj da prosude našu reakciju, stav, nivo zrelosti, slabosti i sposobnost razmišljanja. Ova pitanja se mogu odnositi na bivšeg šefa, prethodni otkaz i slično.

Veoma je bitno da ostanemo smireni, iskreni, diplomatični i objektivni. Najbolji odgovor treba da se fokusira na rešenje i pozitivan ishod, a nikako na prebacivanje krivice na nekog. Nikada ne trebamo nikog ogovarati, lagati, niti davati suvišne komentare.

Ovde je jako važno da ne pokažemo frustraciju ili bes, nego da se pokažemo kao osoba koja je izvukla pouku iz prošlih iskustava, iako je bilo i neprijatnih.

8. Koliku platu očekujete?

Desiće se da će nam poslodavac postaviti pitanje vezano za naša očekivanja u pogledu buduće plate ili će pokušati da dobije informacije o našoj sadašnjoj zaradi.

Ukoliko ignorišemo ovaj zahtev i ne navedemo tražene informacije, rizikujemo da nas eliminišu iz užeg kruga kandidata. Umesto tačnog iznosa, sasvim je u redu da navedemo raspon iznosa očekivane zarade (tj donju i gornju granicu) i naglasimo da je plata stvar pregovora.

9. Šta znate o našoj organizaciji?

Ovo je takođe jedno od neizostavnih pitanja i svaki poslodavac očekuje da je sa njegovom kompanijom upoznat potencijalni kandidat.

Važno je pokazati da smo upoznati sa ciljevima, ljudima, istorijom, filozofijom, pa čak i problemima, a ako i negde zapnemo, potrebno je da jasno izrazimo želju da o kompaniji naučimo još više.

10. Šta očekujete od posla?

Kod ovoga pitanja zadržimo se na mogućnostima koje pruža kompanija kod koje konkurišemo. Neka odgovori budu kratki i vezani za temu.

Neka nam na umu bude količina odgovornosti koje ta pozicija nosi i budimo sigurni da ih zaista i sami razumemo pre nego što odgovorimo. Ako u nešto nismo sigurni, mnogo je bolje da to pitamo poslodavca.

11. Koliko dugo ste mislili ostati s nama?

Pokažimo kako smo spremni da se vežemo za kompaniju, ali sa druge strane i da ne želimo odustati od drugih izazova koje će možda u budućnosti staviti pred nas neka druga kompanija.

Odgovor u smislu: “Sve dok oboje težimo ostvarenju dostignuća”, biće dovoljno diplomatski.

12. Vaša biografija nam govori da ste Vi možda prekvalifikovani za ovu poziciju?

Potrebno je da naglasimo svoje interese u ostvarivanju dugoročne saradnje sa kompanijom. Na ovakav odgovor poslodavac nema šta da kaže: “Smatram da, ako pokažem na ovom poslu sve svoje mogućnosti, nove će se same otvoriti.

razgovor-za-posao

Pitanja koja mi možemo postaviti

Pred kraj intervjua često ćemo dobiti priliku da postavimo pitanje poslodavcima. Postavljanjem unapred osmišljenih pitanja, možemo iskoristiti priliku kako bismo:

  • pokazali koliko dobro poznajemo stanje u branši
  • pokazali našu zainteresovanost za razvoj karijere u toj oblasti.
  • rekli ono što nismo uspeli tokom intervjua
  • se informisali o daljem toku procesa odabira kandidata

Evo 12 pitanja koje možemo postaviti potencijalnim poslodavcima:

  1. Možete li mi opisati odgovornosti i obaveze vezane za ovo radno mesto?
  2. Kako izgleda uobičajen radni dan na ovom radnom mestu?
  3. Ako odlučite da me zaposlite, kad očekujete da počnem da radim?
  4. Da li je potrebno proći neki trening pre početka rada?
  5. Šta se očekuje od mene da postignem u prvih 2-3 meseca?
  6. Kako biste opisali idealnog radnika?
  7. Ko će mi biti nadređeni i kakav je njegov/njen način rada?
  8. U čemu najviše uživate u svom radu u ovoj kompaniji? Šta vam se ne sviđa i šta biste promenili?
  9. Koje kvalitete očekujete da bi osoba za ovo radno mesto trebala imati?
  10. Da li postoji mogućnost profesionalnog usavršavanja u Vašoj firmi?
  11. Kako biste opisali radnu kulturu koja vlada u vašoj kompaniji?
  12. Da li ulažete u dodatnu edukaciju i trening zaposlenih?

Mi postavljamo pitanja kako bismo pokazali poslodavcu:

  • da dobro poznajemo i cenimo sebe i svoje znanje
  • da smo se dobro pripremili za razgovor
  • da smo više nego sigurni da želimo taj posao
  • da smo bolji od drugih kandidata.

Saveti za ponašanje nakon intervjua

Nakon intervjua bi trebalo uvek da se zahvalimo na pozivu za razgovor i rukujemo se. Sasvim je u redu postaviti pitanje: „Kada mogu očekivati vaš odgovor?“ i reći „Nadam se da sam zadovoljio/-la vaša očekivanja” ili “Zaista mi je stalo da počnem raditi u vašoj firmi“ i slično.

Sada dolazi onaj najstresniji period, a to je iščekivanje poziva poslodavca.

Šta da radimo u slučaju da se on ne javi tokom onog perioda kada je rekao? Tada možemo mi kontaktirati poslodavca kako bi saznali šta se dešava, tj da li je odluka doneta i ukoliko nije, kada će biti. Pre toga, nikako nije primereno.

Nakon intervjua pošalji poruku zahvalnosti poslodavcu.

U ovakvim slučajevima veoma je bitno da pazimo na ton, koji mora da bude pozitivan i nikako nasrtljiv.

Po “Career Building-u”, uvećavamo šansu da dobijemo posao ukoliko pošaljemo poruku zahvalnosti poslodavcu nakon intervjua. Zahvalnicu možemo poslali e-malom ili je napisati rukom i poslati poštom. To sve zavisi od tipa kompanije u kojoj želimo da se zaposlimo i koji je vid komunikacije koji preferiraju. Ovo pokazuje naš interes za posao i za kompaniju.

Naša poruka zahvalnosti bi trebalo biti tipično prodajna poruka u tri dela – zahvalimo se poslodavcu, tj onim sa kime smo razgovarali, ponovimo zašto smo mi najbolji kandidat i spomenimo nešto specifično sa razgovora, zbog čega će nas se sigurno prisetiti. Neka zaključak bude sa naznakom da se veselimo sledećem koraku.

Nadamo se da smo uspeli da približimo temu intervjua i da pomognemo dobroj pripremi. Ukoliko smatraš da smo nešto propustili ili imaš neke predloge, sugestije ili zanimljiva iskustva slobodno ih navedi u komentarima ispod teksta.

Ivana Pendžić

Zaljubljena u pisanje i psihologiju, a profesionalno se bavi copywritingom i content marketingom. Preduzetnik, kako u snovima, tako i na javi.

komentara

Klikni ovde da bi postavio komentar

Оставите одговор на Jelena Одустани од одговора

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

  • Текс је доста поучан , чак и одличан. Волео би неко да напише тему на “ разговор за унапређење“! Јер овакви ставови у разговору баш и не успевају. Да разбијем илузију … у компани у којој доста дуго радите , многи могу да виде и чују какав сте човек , али такође ово је Србија , те на жалост постоји и сукоб итереса. Доста питања се односи на „рад под притиском“ ! Пошто радим у компани која се бави производњом , доста пута сам имао интервију и користио сам баш овакве примере , и давали резултате. Дал сам негде погрешио или не ? То ми никад нису рекли , увек су ми говорили да сам био одличан , можда чак и сувише сјајан !? Али увек неко други прође ? С обзиром да живим у малом месту где се све чује током времена , углавном се одлуче за опцију … бабо и стриц , мама и тата (породица) , веза , странка ! Мада дешава се да тих фактора нема те траже особу која би се само борила са притиском јер верујем да већина њих који су узнапредовали траже посредника који ће то радити уместо њјих јер они нису успешни у томе , а ту су где су јер су имали неког а не себе ! Зато кад неко ко је инкогнито , сва питања су углавном везана за притисак и однос са послодавцем ко је наравно странац и коме више треба да се правдамо него да покажемо да знамо и не само да правдамо нас него и оне изнда и око нас ! Стога најчешћа питања су “ У случају да нешто не ради како оладити послодавца (акционара , менаџера , надређеног, колегу и сл )“! Ово је питање које се готово УВЕК поставља и од кога компанија на жалост функционише. Сутра имам по ко зна који пут разговор за унапређење , из вашег приложеог текста сам доста научио. На томе велико Хвала, и размислите о теми , “ Унапређење“. 😉

  • uz suknju bi trebalo obući tanke čarape boje kože – pravilo koje nikako ne sme da vazi za ustanove poput skupstine, ambasada i sl. U tim slucajevima su obavezne carape koje ne otkrivaju boju koze.

    Sto se tice zahvalnosti, da li mislite da je dovoljno zahvaliti se odmah nakon intervjua – usmeno ili je potrebno slati mejl? 🙂

Preporuka

Ovo vredi znati o ishrani

Naša podrška

Nastavimo zajedno samoobrazovanje!

Unesite email adresu za korisne porcije aktuelnog znanja!

Aktivni smo i na Fejsbuku!