Intervju

Logo dizajn – najnoviji trendovi iz ugla Slavoljuba Ćirkovića

Slavoljub Cirković

Ono što odlikuje ljude sa kojima dugo radim je multidisciplinarni pristup. Ovaj pristup se možda najbolje uočava na polju logo dizajna. Tada treba u malom prostoru sublimirati sve zahteve naručioca posla, a ne dovesti u zabludu očekivanja korisnika i pritom biti u skladu sa aktuelnom tehničkom i umetničkom paradigmom.

Slavoljub Ćira Ćirković (Scart-design.com) kroz više od deceniju rada izoštrio je taj pristup do maksimuma. Ogromna porcija apstraktne sinteze sa jakom originalnošću ume neverovatno da iznenadi. Lično iskustvo to najbolje opisuje, ali biće dosta primera koji će bar donekle potvrditi ono o čemu govorim.

Šta mislite, ko je za manje od deset minuta napravio logo našeg portala?

Uslov koji sam imao kad sam od Ćire tražio logo za Samoobrazovanje.rs bio je da mi ne šalje više od tri predloga, jer onda potrošimo još tri dana u mudrovanjma i sitničarenjima svih vrsta.

Kroz desetak pitanja, u formi intervjua, probaćemo da opravdamo naslov ovog članka i potrudimo se da ovo ne bude reklama, već jedan evergreen izvor inspiracije za sve koji žele da se usavršavaju u disciplini zvanoj logo dizajn.

  1. Kako počinje proces izrade logoa i koja su obavezna pitanja koja postaviš klijentu na prvom sastanku?

Kad me klijent kontaktira u vezi sa izradom logoa, popričamo o svemu kako bih shvatio šta voli, kakva su mu interesovanja…Uglavnom iz tog razgovora izvlačim zaključke kakav je klijent i šta mu se sve dopada. U iskrenom i opuštenom razgovoru raspitujem se o poslu kojim se bavi, koju školu je završio, šta ga privlači, koje boje su mu omiljene, koji su specifični afiniteti sa fokusom na najsitnije detalje…Kad dobijem dovoljno informacija, krećem u izradu logoa, i uglavnom iz prvog pokušaja pogodim šta je klijent želeo.

Skoro sam radio logo za agenciju „Pinta travel”. Klijent želi nestandardan logo za turističku agenciju – voli brodove, a ime agenciji je dao po jednom od Kolumbovih brodova… Iskoristio sam sve elemente koje je želeo, kreirao jedan moderan logo koji, kad gledate, možete videti brod, more, ribe, sunce. Sve asocira na putovanja, a nije standardan turistički logo (globus, avioni, palme…)

pinta logo

  1. Da li možemo govoriti o trendu u logo dizajnu?

Naravno, svaki logo dizajner i uopšte dizajner (grafički, veb…) mora da prati trendove. Recimo, trendovi za 2019. godinu su: gradient logoi, logoi inspirisani dizajnom osamdesetih, New age geometrički logoi, ručno crtani logoi, fine line logoi, logoi koji varaju pogled, logoi sa elementima koji se preklapaju, minimalistički logoi, ali i logoi sa puno detalja, zatim logoi sa „pedigreom”…

Interesantni novi načini dizajnera koji podižu dizajn logotipa na jedan viši nivo, igrajući se poznatim stilovima i pametnom upotrebom boja, napraviće 2019. godinu elektrifikacijom u dizajnu logotipa.

novi logoi

Takođe, boja logoa je nešto na šta top dizajneri u svetu u 2019. godini najviše obraćaju pažnju. Umesto slučajnih boja koje su korišćene do sada, dizajneri se sada više nego ikada fokusiraju na odabir boja, biraju ih pažljivo i kroz boju prenose značenje i poruku brenda. Nije  potrebno biti stručnjak za teoriju boja da znate da crvena prenosi emociju, strast, želju…

Pripovedanje kroz boju je inventivni način da dizajneri pomognu brendovima da oblikuju autentične odnose.

Boje za logo u 2019

Naravno, ovo su trendovi u svetu, a ja ih polako uvodim u svoj način izrade logoa, ali je moje mišljenje da pojam „logoa” u Srbiji nije dovoljno prihvaćen, te da ljudima i dalje nije jasno da je „logo” jako bitan za svaku firmu koja želi da napreduje u svom poslu i da predstavi sebe u najboljem svetlu.

Logo je nosilac vizuelnog identiteta firme pa se u retkim situacijama menja jer je prepoznatljiv klijentima. Imao sam dosta klijenata iz Srbije koji ne razlikuju logo od mockupa, odnosno prikaza logoa na različitim elementima, koje mi, dizajneri, radimo da bi klijentu dočarali kako bi njegov logo izlgedao kad se odštampa, recimo na tkanini, kad se utisne u kožu, kad se odštampa kao 3D reklama, kako izgleda na majicama i tome slično.

svetosavlje

 

 

  1. Gde početnici greše kad prave logo za štampu

Od intervjua na blogu SeoExpret.rs „Logo i grafički dizajner Slavoljub Ćirković“ javilo mi se sigurno tridesetak dizajnera početnika. Trudio sam se da ih sve ispoštujem i pomognem da napreduju. Početnici uglavnom greše kod toga, zbog toga što logo ne prave tako da može da se odštampa u jednoj boji, što je osnov izrade logoa – LOGO MORA DA IZGLEDA DOBRO U JEDNOJ I VIŠE BOJA, a početnici koriste razne senke, bordure, reljefe…

Tako napravljen logo (sa senkama, bordurama…), iako na prvi pogled izgleda lepo, kasnije nailazi na problem kod štampe, pa recimo ne može da se odradi isto štampa u jednoj ili dve boje, ne može da se odradi vez na tkanini,  3D reklama…

Dosta klijenata mi se javlja sa zahtevom za preradom logoa kako bi mogao da se „štampa”. To je upravo ono o čemu sam do sad pričao. Logo mora da bude lep, jedinstven, ali pre svega jednostavan, baš zbog štampe.  Ispod je primer kompleksnog logoa u full koloru koji lepo izgleda, ali nije primenljiv u štampi, varijante tog logoa koji je takođe u boji (isto lepo izgleda i može da se svede na dve, tri ili četiri boje) i varijante logoa u jednoj boji.

Podešavanje boje za štampu

  1. Koja je najbitinija pravila za logo u web okruženju

Kada dobijem posao da odradim logo i sajt, uglavnom se sajt bazira na logou. Što se tiče boja, ako logo ima dve ili tri boje, sve tri boje se kombinuju u izradi sajta, ili ako logo ima gradiend boje, onda i sajt mora biti takav. Kod izrade logoa, morate predvideti sve njegove namene. Mora da izgleda dobro kad se odštampa na majicama, na bilbordu, na ceradi, na zidu, kad se utisne u kožu, pa naravno i na sajtu.

Bitno je da logo izgleda dobro i u jednoj, i u više boja, jer klijenti često želi da vidi logo u futeru sajta u jednoj boji, u hederu u full koloru, a na fotografijama watermark… Evo nekoliko primera izgleda logotipa i dizajna sajta.

Dizajn sajta usklađen sa logom

  1. Možeš li nam otkriti tajnu omiljene familije fontova i boja?

Kao što sam već rekao, pratim trendove, ali imam svoje omiljene fontove i boje koje koristim. Što se tiče fontova, najviše koristim Zona Pro, Trajan, Abril, Lato, grupa Quirky fontova (Amatic…), Vintage fontovi…To su, na neki način, trendovi u tipografiji u 2019. godini. Ponavljam, sve zavisi od klijenta, ali svakako pokušavam da nametnem klijentima ono što je trend u svetu, pa tako kad klijent traži plavu i crvenu boju, on dobije varijantu plave i crvene koje su u trendu, a ne one tradicionalne – rojal plava i krv crvena boja.

Odabir fontova radim na osnovu toga čime se firma bavi. Za pravne, finansijske i bankarske firme, font koji ja najviše koristim i koji klijenti najviše odabiraju je Trajan Pro, a fontovi za kozmetičke salone su uglavnom kaligrafski i ručno pisani fontovi.

Ghostly

  1. Da li si zagovornik implementaciji slogana u logou i kako rešavaš ovu paradigmu?

Slogan u svetu je odavno sastavni deo logoa – 90% logoa koje sam radio za strance ima slogan, ali zato 90% logoa koje sam radio u Srbiji i okruženju nema slogan. Kao što sam rekao, smatram da ljudi i dalje ne shvataju koliko logo znači za jednu firmu. U Srbiji slogane imaju samo velikoprodaje, medicinski proizvodi i političke stranke.

  1. Koji je tvoj omiljeni logo nekog velikog brenda?

Ja težim minimalizmu, ali ono što volim jesu kompleksni logoi. Negde sam već pomenuo logoe sa pedigreom, recimo Stela Artois – popularna marka belgijskog piva, koristi isti logo sa minimalnim izmenama od početka 14. veka i to je nešto što mi se dopada. Praksa stvaranja logotipa, koji će služiti kao bezvremenski element priče brenda ništa nije novo za dizajnere.

Zapravo, to je zahtev koji se najčešće čuje u razgovorima sa klijentima. Većina mojih klijenata hoće takav logo, i često čujem: „Hoću logo kao najk, puma…” i to je jedan od trendova u 2019. godini – „Logoi sa pedigreom”.

fracking

Takođe, dopadaju mi se logoi koji imaju skrivenu poruku, poput logoa za Hyndai. Većina misli da je njihov logo jednostavno prvo slovo njegovog imena. Zapravo, slovo H simbolizuje dvoje ljudi, klijenta i predstavnika kompanije, koji sklapaju dobar posao i rukuju se. Zatim, Coca Cola koja ima najpoznatiji logotip na svetu, između slova O i L nalazi se Danska zastava. Koincidencija ili ne, kompanija je koristila baš ovakav vizual u Skandinavskim zemljama.

Mislim da sam imao jednog ili dva kliljenta koji su želeli da im logo ima neku skrivenu poruku. Međutim, ljudi to ne praktikuju, uglavnom traže nešto prostije.

  1. Minimalizam ili pregršt detalja?

Sve zavisi od klijenta, kod mene nema razlike. Ja volim i da logo bude minimalistički, ali isto tako volim i logoe sa puno detalja.

Volim recimo ovaj stil:

Isto tako volim i New Age geometrijske logoe gde je ceo logo odrađen koristeći geometrijske forme:

Takođe, volim kombinacije slova, naročito u određenom, istom, stilu, nešto kao ovo ispod:

Logo kao kombinacija slova

I na kraju, naravno, volim kompleksne logoe, sa dosta detalja:

kompleksni-logoi

  1. Kojim dizajnerima „skidaš kapu”?

Iskren da budem, ne pamtim imena osim kolega sa kojima tesno sarađujem, ali postoje dizajneri koji imaju svoj stil i pravac, što je lepo sa jedne strane i meni se to izuzetno sviđa, ali s druge strane nije isplativo i primenljivo, jer smatram da dizajner mora da bude kompletan. Ne može da se fokusira samo na izradu jedne vrste logoa, pa recimo, da radi samo 3D logoe, ili samo crtane ili samo minimalističke, jer na taj način može privući samo jedan mali deo klijenata koji vole taj stil.

Zato ja radim bukvalno sve vrste logotipa koje ste čuli do sada – od minimalističkih, apstraktnih, 3D, ručno crtanih, karatkera, maskota…Naravno, Srbija je zemlja koja je puna talenata, te imamo izuzetne dizajnere koji su priznati u svetu.

  1. Kome bi želeo da redizajniraš, a kome da napraviš logo kad bi mogao da izabereš klijenta?

Naravno da bih voleo da redizajniram logo svetskim brendovima, ali kao što smo rekli, oni se retko odlučuju na takav korak, i ako nešto menjaju, promena je minimalna. Ranije, dok sam radio na 99designu, učestvovao sam u nekoliko neformalnih konkursa za redizajn poznatih svetskih brendova i to mi se izuzetno dopalo. Recimo, radio sam redizajn logoa Charlot Hornetsa, i u nastavku je moje rešenje:

charlote

  1. I za kraj, hoćemo li da organizujemo nagradnu igru?

Naravno. Mogli bismo da biramo najkreativniji komentar koji će dobiti besplatan logo dizajn za svoju firmu ili redizajn postojećeg logoa.

Milan Todorović

Milan Todorović je vlasnik specijalizovane firme za računarsko programiranje i optimizaciju web sajtova SEOexpert.RS. Razumavanjem pretrage, rangiranja i rada Gugl algoritma bavi se više od 10 godina. Napredni je praktiračar Krija joga i poznavalac Šri Vidje.

komentara

Klikni ovde da bi postavio komentar

Оставите одговор на Radmila Одустани од одговора

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

  • O, niko nije ostavio komentar!? A kamoli duhovit 🙂
    Nisu došli do kraja teksta, ili nikom nije potreban logo?

    Ja sam došla do kraja teksta u kom je najavljena nagradna igra.
    I potreban mi je logo.

    Da komentar nije duhovit – nije.
    Ali je zato prvi 🙂
    I logo mi je zaista neophodan!

    Srdačan pozdrav!
    „Mene ako se se sete na Dan bezbednosti, sete se, ako se ne sete, nikom ništa…“

  • Zdravo! Ja sam u velikoj muci oko logo dizajna za nesto sto zelim da zapocnem. Sacuvao sam ovaj tekst kako bi mi malo pomogao oko mojih dilema. Evo sad ga procitah na miru kad gle i nagradna igra. “Edi Rama i Dalaj Lama stizu kod Ere Vampira na žur. Zvone na vrata, on otvara i kaze, Rama, Lama, ding-dong!” 😉

Preporuka

Ovo vredi znati o ishrani

Naša podrška

Nastavimo zajedno samoobrazovanje!

Unesite email adresu za korisne porcije aktuelnog znanja!

Aktivni smo i na Fejsbuku!