Ako je ikada kreativnost bila potrebna za opstanak i rast bilo koje organizacije, to je sada.
Sir Ken Robinson
Istraživači su pre više od dvadeset godina shvatili da je kreativna aktivnost suštinska u savremenom poslovnom okruženju jer
“predstavlja neophodan korak u inovativnom procesu, doprinoseći dugoročnoj produktivnosti i efikasnosti na radnom mestu“.
Živimo u svetu koji se menja brže nego ikada i susrećemo se s izazovima koji su nepredvidivi. Zbog neprekidnih promena, organizacije širom sveta ističu kako su im potrebni ljudi koji kreativno razmišljaju, komuniciraju i rade u timovima: ljudi koji su fleksibilni i imaju sposobnost da se brzo adaptiraju.
Poslednjih godina, kreativnost zaposlenih i korporativna inovacija postali su primarni faktori u ostvarivanju ciljeva kompanije i održavanju profitabilnog biznisa. Organizacije i poslovni sistemi često kažu kako ne mogu da pronađu kreativne zaposlene, dok istovremeno poslovni lideri, političari i prosvetni radnici neprestano naglašavaju važnost unapređivanja kreativnosti i inovacije.
Istraživači su zaključili da je organizacijama u današnjoj turblentnoj ekonomiji potrebna kreativnost njihovih zaposlenih ukoliko žele da opstanu i budu uspešne. Pogotovo tokom turbulentnih organizacionih okolnosti raste potreba za kreativnošću koja može da transformiše organizaciju.
Stoga, cilj kreativnosti je promena. Promene koje svakodnevno utiču na menadžere i kompanije su evidentno prisutne, neosporne i primetne. Menadžeri, promene mogu da izbegavaju, da na njih reaguju ili da ih predviđaju.
Promena kao takva, u zavisnosti od veličine i brzine nastanka i širenja, postaje pretnja ili šansa. Za organizaciju, u velikoj meri, stav menadžera o promenama, može opredeliti njen dalji rast ili postepeno, pa čak i naglo propadanje. Upravo je kreativnost prepoznata kao preduslov organizacione promene i organizacione konkurentnosti.
Posledice nedostatka kreativnosti mogu biti ozbiljne i da organizacije koje stoje po strani verovatno neće postojati još dugo, te će čitave industrije morati da se promene s obzirom da su zaglavljene u starim navikama i odbijaju da se promene, gledajući u leđa inovativnim kompanijama koje se kreću napred.
Znatan broj dokaza sugeriše da kreativnost zaposlenih može napraviti značajan doprinos organizacionom rastu i konkurentnosti. Nesumnjivo da je kreativnost postala ključni element za stvaranje konkurentske prednosti preduzeća na prezasićenom tržištu.
Stoga, kompanije i organizacije kojima se budžeti permanentno smanjuju čime se ugrožava njihov rad i ostvarivanje osnovne funkcije, moraju da se okrenu krativnosti kako bi opstale i održale se u okolnostima u kojima je promena jedino što je izvesno.
Ukoliko lideri, menadžeri i njihovi zaposleni ne postanu svesni neophosnosti i potrebe za kreativnošću, tada neće moći da se izbore s promenama u turbulentnom okruženju i pruže adekvatne odgovore kako bi ne samo opstale, već i dostigle konkurentsku prednost na tržištu u okviru koga posluju i funkcionišu.
Posledice upotrebe kreativnosti donose korist pojedincima, grupama i organizacijama jer kreativnost doprinosi ljudima u njihovom privatnom životu, na njihovom poslu, ali i kvalitetu društva u celini jer svakako da ono što je kreativno mora biti i društveno korisno, odakle sledi da je kreativnost u osnovi, neophodan uslov društvenog napretka.
Vrednost kreativnosti u debatama profesionalaca otišla je toliko daleko, da su pojedini istakli kako je kvalitet ljudskog života pod velikim uticajem kreativnog doprinosa pojedinaca. Imajući to u vidu, veliki broj organizacija smatra kreativnost preduslovom uspeha. Članak u listu The Economist navodi da će najveći izazov s kojim se suočavaju organizacije današnjice biti kako da zaposle pojedince s sposobnošću kreativnog mišljenja. Poenta ovog teksta je da, ukoliko kompanije žele da uspeju na globalnom tržištu, potrebni su im pojedinci s talentom za razvijanje novih ideja, koji poseduju nove i korisne pristupe poslu.
The Economist nije usamljen u ovoj tvrdnji. U poslednjih dvadeset pet godina, interesovanje naučnika i stručnjaka za kreativnost gotovo je procvetala. Tokom tog vremena, oni su pokušavali da odgovore na pitanje šta zaposlene pojedince i timove vodi ka kreativnosti u poslu. Danas je poznato da individualne razlike, raznovrsne menadžerske prakse, organizaciona klima zajedno s mnogim drugim faktorima utiču na gušenje ili podsticanje kreativnosti na poslu.
Oceni članak
Siže:
Znatan broj dokaza sugeriše da kreativnost zaposlenih može napraviti značajan doprinos organizacionom rastu i konkurentnosti. Nesumnjivo da je kreativnost postala ključni element za stvaranje konkurentske prednosti preduzeća na prezasićenom tržištu.
Vaš komentar