Kada imate priliku da ponudite svoje usluge potencijalnom klijentu, pokažete svoj biznis plan potencijalnom poslovnom partneru ili promovišete svoj posao na nekom događaju, prezentacione veštine mnogo će vam značiti.
Prezentacione veštine su isto toliko važne koliko i informacije koje prezentujete.
Ovaj vodič će vam pomoći da se odlično pripremite za prezentaciju i „uglancate“ svoje govorne veštine.
Priprema prezentacije
1. Istražite svoju publiku
Dobro bi bilo da saznate potrebe vaše publike kako bi osmislili prezentaciju koja će ciljati njihova interesovanja. Ukoliko treba da održite prezentaciju na nekom događaju, pošaljite upitnik ljudima za koje znate da će biti u publici, pre nego što počnete da je osmišljavate.
Ukoliko nemate vremena da istražujete, razgovarajte sa svojom publikom na prezentaciji ili ih čak pitajte za šta su zainteresovani tokom vašeg govora.
2. Struktuiranje prezentacije
Na početku kažite publici šta je to što ćete im prezentovati i na kraju ponovite ono ključno o čemu ste govorili.
Svaka dobro struktuirana prezentacija se sastoji iz sledećih delova:
-
Otvaranje
Vaše otvaranje bi trebalo da stvori emocionalnu vezu sa publikom. To može biti priča, pitanje ili neka šokantna statistika. Može biti i uvod o vama, 5 minuta zahvalnice, odnosno svaka priča koja predstavlja poziciju vaše publike u realnom životu.
Korišćenje likova u priči koji su analogni sa publikom biće svakako pun pogodak.
-
Telo
Pokušajte da se držite tri najvažnije tačke.
Najvažnije je da uključite publiku, da im kažete sve što znate, s tim što ćete ipak morati da izostavite neku informaciju. Kada određenu informaciju ne pokrijete prezentacijom, velika je verovatnoća da će ona izaći na videlo kada dođe na red postavljanje pitanja.
Budite pripremljeni da prezentujete obe strane problema. Imaćete veći kredibilitet ako priznate svoje konkurente ili bilo koje oprečne argumente. Nakon što objasnite drugu stranu, možete objasniti i zašto je vaša kompanija bolja ili dokazati njenu jačinu.
-
Zatvaranje
Zatvaranje prezentacije je poslednja prilika da date svojoj publici nešto što će im ostati u sećanju. Možete se vratiti otvaranju, završiti sa nekim sloganom ili pozivom na akciju.
Kada predstavljate poslovnu ponudu, dobro je završiti prezentaciju na pozitivnoj prognozi ishoda koja će se urezati publici u podsvest kao pozitivna slika o vama.
3. Vežbajte, vežbajte, vežbajte… Ali nemojte da pamtite.
Ako prođete kroz govor samo jednom, sigurno ćete biti nedovoljno pripremljeni. Uvežbajte svoju prezentaciju mesec dana pre. Možete govoriti ogledalu, zidu ili zamoliti člana porodice da sluša.
-
Proba ne znači pamćenje
Pamćenje govora može učiniti da zvučite mehanički i preterano uvežbano. Jedini ljudi koji su dobri u ovome su glumci. Nemojte da pamtite svoj govor do savršenosti. Kada je neko previše uglađen, to ga čini relativno nepristupačnim u očima publike.
-
Snimajte sebe
Ne možete znati kako delujete ljudima sve dok to ne vidite i ne čujete. Snimanje sebe je najbolji način da naciljate oblast koju treba poboljšati.
-
Smirite svoje živce
Promenite reč prezentacija u reč razgovor kada razmišljate o svom velikom danu. Da li je već bolje? Ako nije, zamislite kako držite prezentaciju dok ste u restoranu, na sastancima, u amfiteatru ili pred velikom publikom.
-
Prestanite da radite na prezentaciji
Potrebno je da se opustite nekoliko dana pre prezentacije. Ne možete sve prepisivati ili restruktuirati tik pred prezentaciju, to će vas učiniti napetijim.
Prezentovanje
1. Pričanje
-
Budite kratki
Po istraživanjima, čovek u proseku može da se fokusira na učitavanje web stranice od 4 do 8 sekundi, pre nego što izgubi strpljenje i informaciju potraži negde drugde. Raspon čovekove pažnje je kratak, pa nemojte da se zadržavate na određenoj temi previše dugo.
-
Postavljajte pitanja kako bi uključili publiku
Pauzirajte kako bi pitali publiku da li razume ono o čemu je bilo reči.
-
Pričajte jezikom publike
Ukoliko, na primer, prodajete skejtove vaš način govora bi trebalo da bude drugačiji nego da se obraćate doktorima.
-
Poradite na svom tonu
Muškarci i žene bolje reaguju na dublji muški glas ili visoki ženski glas. Potrebno je vremena da promenite ton svog glasa, ali i to može da se nauči.
-
Izbegavajte da govorite tako da delujete nesigurno
Na primer, izbegavajte završne rečenice u eskalirajućem tonu koji sugeriše da je svaka rečenica koju izgovorite u stvari postavljeno pitanje.
-
Izbegavajte poštapalice
Evo jedne strategija sa kojom ćete iz govora izbaciti nepotrebne uzrečice: Kažite neku uvredljivu reč i fokusirajte se sa nju. Tada recite sebi da je to nepotrebna uzrečica i da ćete je izbegavati. Ovako kreirate obrazac promene.
-
Ne upotrebljavajte reči kao što su nemoj
Nemojte razmišljati o slonovima. O čemu sada razmišljate? Ne upotrebljavajte fraze kao što je ne brini. Umesto toga, recite svojoj publici šta konkretno da uradi. Umesto: Nadam se da ćete uživati u ovoj prezentaciji, recite: Siguran sam da ćete uživati u ovoj prezentaciji.
2. Govor tela
-
Budite na ležernoj distanci
Budite na razdaljini od 1,5 – 2,5 m od svoje publike.
-
Kontakt očima
Ne prelazite pogledom preko svoje publike. Pravite kontakt očima sa jednom osobom s vremena na vreme.
-
Delujte samouvereno:
- Ramena neka budu unazad
- Ruke neka budu otvorene ili malo zatvorene
- Smeškajte se ili imajte neutralan izraz lica
- Pravite duže korake
- Neka svaki vaš pokret bude smislen i odlučan
3. PowerPoint prezentacija
Dobra PowerPoint prezentacija:
- Oslanja se uglavnom na slike
- Ima samo jednu ili dve rečenice po slajdu
- Zabavlja
- Poboljšava prezentaciju, ali je ne rezimira
Loša PowerPoint prezentacija:
- Ima manji font od 32 pt
- Ima više od 5-6 linija teksta po slajdu
- Pokazuje logo na svakoj strani (publika neće zaboraviti ko ste)
- Odštampana i distribuirana kao brošura
Odgovaranje na pitanja
Dobra pripremljenost na postavljena pitanja učiniće da delujete profesionalno. Zapišite pitanja koja mislite da bi mogla biti postavljena. Ovo će vas spremiti na odgovore.
Neka publika postavlja pitanja pred kraj prezentacije. Tada bi trebalo da date publici do znanja da planirate da nastavite izlaganje nakon pitanja, da ne bi počeli da pakuju svoje stvari. Ovaj pristup dozvoljava da zatvorite prezentaciju sa važnim napomenama.
Publika će otići sa vašom poslednjom porukom u sećanju, umesto nekog nasumičnog pitanja koje je neko postavio, a koje je možda bilo van teme.
Takođe imajte na umu da ne morate da odgovorite na svako pitanje. Ukoliko ne znate odgovor ili ne želite na njega da odgovorite recite: Nemam informaciju ovog trenutka. Ali biće mi drago da vam je dostavim čim pre mogu.
Da li imate nešto da dodate povodom ove teme? Kako vi uvežbavate svoje prezentacione veštine?
Vaš komentar