Trend

Šta je influenser? Najuticajniji (top) influenseri u Srbiji

Influenserka

Ovo je verovatno jedno od najtežih pitanja koje možete da postavite osobi koja se bavi internet marketingom na Instagramu. Jer, niko iz industrije nije u potpunosti siguran u to ko su stvarno influenseri, a još manje, koji je kriterijum da nekoga tako nazovemo.

Kad pričamo o influenserima, mi u stvari pričamo o vrlo fluidnoj kategoriji koja se svakog dana menja. Prošlogodišnji influenseri ne moraju biti i ovogodišnji. Prošlomesečni hit instagram profili mogu ovog meseca da se „ugase“.

Gde su ti influenseri?

Influenseri su najviše na Instagramu, manje na YouTube-u, a skoro nikako na Facebooku – bar u Srbiji. Iz ugla političkog marketinga obitavaju na Twitter-u. Spomenimo da Google donese mnogo više saobraćaja vlasnicima web sajtova nego društvene mreže. Ali kad je reč o SEO optimizaciji, ona nije personifikovana i emocionalno obojena ličnim uticajem pojedinaca na klasičan način, već kroz EAT standard.

Koliko ljudi ih prati?

Broj pratilaca je nekada bio glavni indikator, tj. metrika da li je neko influenser ili ne. Međutim, sada se govori i o mikroinflunserima – Instagram ličnostima koje nemaju veliki broj pratilaca, ali koji imaju „influence“, veći uticaj od velikih influensera prema kojima su pratioci postali čak i malo podozrivi zbog očiglednog sarađivanja sa brendovima na većini fotografija.

Prema tome, influenser može biti i osoba koju prati 150.000 ljudi, ali i ona koju prati samo 5.000, ili u nekim nišama samo njih stotina.

Kategorije influensera

Često značajnije i od broja pratilaca jeste – niša influensera. To da li neki Instagramer, odnosno Instagramerka, spada u Beauty, Fashion, Lifestyle, Food, Gaming, Fitness, Photo, Teen, Music ili Business kategoriju, mnogo utiče na način na koji ih brendovi percipiraju.

Podrazumeva se da influenseri u nekoj kategoriji imaju značajno veći broj pratilaca nego influenseri iz druge kategorije. Na primer, Teen influenseri uglavnom imaju preko 100.000 pratilaca, dok Food influenseri mogu da imaju 10.000, a i da dalje budu relevantni. Beaty i Fashion kategorije su kod nas „masovnije“ od Gaming-a.

Zato brojke na kraju dana nisu najbitniji faktor u rangiranju influensera.

Influenseri i poznati

Sve je tanja granica između „native“ influensera, odnosno, ličnosti koji su poznati samo zbog svog nastupa na društvenim mrežama i poznatih. Ne samo da su poznati zbog broja pratilaca njima konkurentni nego i oni polako shvataju da moraju da misle o svom internet nastupu podjednako kao o pojavljivanju na televiziji.

Imamo slučajeve kad influenser postaje TV lice (na primer, Zorannah), ali i kad poznate ličnosti prelaze u tabor Instagramera i Jutjubera, poput Goce Tržan, koja je u 2018. otvorila svoj YouTube kanal na kom sama snima Beaty i Lifestyle video sadržaj.

Šta je influence?

I influenseri i poznate ličnosti su – uticajne. To znači da one kreiraju modne, kozmetičke i ostale trendove – ili ih bar popularišu kod nas. U 2018. godini, na primer, porastao je broj influensera koji se bave zdravom hranom (čak postoje i podvrste: hrono, bezglutenska, bezšećerna, LCHF, veganska, itd).

Nove proizvode koji stignu na naše tržište prvi dobiju upravo influenseri – koji ih onda predstavljaju svojim pratiocama kao brend ambasadori. To što od njih saznajemo ove informacije i onda poželimo da nabavimo iste ili slične proizvode ili da imamo iste ili slične navike kao oni jeste dokaz njihovog uticaja.

„Gde si to video?“

„Pa, na Instagramu!“

Šta je instagramično?

Svaki put kad za neku fotku koju napravimo telefonom pomislimo „uuu, ova je baš za Instagram“ – potvrdili smo da nam se Instagram estetika uvukla u način razmišljanja. Sve smo počeli da posmatramo instagramično – od odevne kombinacije koju biramo, preko restorana i kafića u koje izlazimo, pa do destinacija na koje putujemo.

Influenseri možda najbolje od svih umeju da prepoznaju šta je to što je instagramično – koje palete boja treba da izaberu za svoje fotografije, kako treba da kadriraju, kakvo osvetljenje da imaju na selfijima, kako aranžirana hrana najbolje izgleda na kameri…

Oni koriste bolju opremu za fotkanje od običnih korisnika Instagrama, znaju da rade u naprednijim programima za obradu fotografija, poput Photoshopa, i ažurnije od nas prate hashtag trendove.

Kako brendovi biraju sa kojim influenserom će sarađivati?

Svaka ozbiljnija digital agencija u Srbiji ima svoj interni Tracker influensera gde se pomno prati njihov engagement, broj pratilaca, učestalost postovanja. Ti trackeri se stalno apdejtuju novim imenima i kad neki brend kaže „hoćemo da sarađujemo sa influenserima“, trackeri se detaljno češljaju da bi se pronašle ličnosti koje se uklapaju u koncept ovog brenda i koje nisu sponzorisali konkurentski brendovi u prošlosti.

Ko su top influenseri u Srbiji (Mega influenseri)?

Ako govorimo o veličini profila, među top influenserima su Zorannah, Tamara Kalinić, Jelena Karleuša, Anna2Cats, Dunja Jovanić, Anastasija Ražnatović, Marija Žeželj, Jana Dačović, Ana Lazarević, Muđa, Baka Prase, Choda, Yasserstain, Lea Stanković, Stuberi, Ruža Rupić, Andrija Jo, Nađa Stanojević, Sara Jo, Miloš HD, Totemija, Minjina Kuhinjica…

Ko su influenseri vredni pažnje

U ovu grupu izdvojili bi autoritete koji nesebično dele znanje. Na njihivom profilima za razliku od Mega influencera nećete naići na samo egzotične fotografije, već i gomilu korisnih saveta i smernica.

A šta je sa #KraljemInstaća?

U ovu grupu spadaju ljudi koji utiču na dobro raspoloženje svojih prijatelja, a pri tom postave i nešto pametno o trendovima i kontekstu dešavanja u društvu. Na twiteru ih ima u ogromnom broju, a neki od njih su prelili svoj influence i na Instagram. Svako ima nekog čiji glas osluškuje. Onaj čiji tvit ili instagram sa pažnjom izgostirate, taj je relevantan za vas i on je vaš Kralj Instaća 🙂 .

Smena generacija influensera

Opravdano se postvalja pitanje da li će Instagram da zavrne rič i poništi danonoćnu kreativu aktuelnih influensera. Ali i bez toga influenser je zanimanje sa kratkim rokom trajanja.

Često nakon što se dosegne „vrh“ krene postepeno opadanja i broja pratilaca i uticaja.

Problem je što influenseri kod nas još ne uspevaju uspešno da balansiraju između regularnog sadržaja i sponzorisanog sadržaja na svojim profilima, pa zbog diskrepancije izgube poverenje svoje nekad verne Instagram zajednice.

Dok ne nauče da ostanu verni svom identitetu na društvenim mrežama – smene generacija će se i dalje brzo dešavati.

Sindrom influensera

Ono što može biti zabrinjavajuće kad su u pitanju socijalne mreže jeste sledeće. Naime svaka „mreža“ hvata, a evo i šta ove digitalne mreže hvataju osim ogromne potrošnje vremena.

Smatra da se kod većine digitalnih zanesenjaka dešava trenutak kada influenser počinje da misli samo na očekivanja svojih fanova. Socijalne mreže traže permanentnu kreativnost. To je trenutak kada instagramski profil preuzima u potpunosti tu budnu svest influencera, da on počne da se poistovećuje sa svojom prezentacijom.

Jungu je taj proces bio poznat još u prošlom milenijumu. Persona (deo naše ličnosti koja služi da nas prilagodi okruženju) dobila je ime po masci koju su glumci nosili u operama i pozorištima i ne završava se dobro kad se glumac poistoveti sa likom koga glumi.

Alisa

Postoji ili evolucija ili devolucija. Stagnacija je devolucija.

komentara

Klikni ovde da bi postavio komentar

Оставите одговор на Sliv Одустани од одговора

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Preporuka

Ovo vredi znati o ishrani

Naša podrška

Nastavimo zajedno samoobrazovanje!

Unesite email adresu za korisne porcije aktuelnog znanja!

Aktivni smo i na Fejsbuku!