Karijera Usavršavanje

Kako poboljšati svoje prezentacione veštine

prezentacione veštine

Kada imate priliku da ponudite svoje usluge potencijalnom klijentu, pokažete svoj biznis plan potencijalnom poslovnom partneru ili promovišete svoj posao na nekom događaju, prezentacione veštine mnogo će vam značiti.

Prezentacione veštine su isto toliko važne koliko i informacije koje prezentujete.

Ovaj vodič će vam pomoći da se odlično pripremite za prezentaciju i „uglancate“ svoje govorne veštine.

Priprema prezentacije

1. Istražite svoju publiku

Dobro bi bilo da saznate potrebe vaše publike kako bi osmislili prezentaciju koja će ciljati njihova interesovanja. Ukoliko treba da održite prezentaciju na nekom događaju, pošaljite upitnik ljudima za koje znate da će biti u publici, pre nego što počnete da je osmišljavate.

Ukoliko nemate vremena da istražujete, razgovarajte sa svojom publikom na prezentaciji ili ih čak pitajte za šta su zainteresovani tokom vašeg govora.

2. Struktuiranje prezentacije

Na početku kažite publici šta je to što ćete im prezentovati i na kraju ponovite ono ključno o čemu ste govorili.

Svaka dobro struktuirana prezentacija se sastoji iz sledećih delova:

prezentacione veštine

  • Otvaranje

Vaše otvaranje bi trebalo da stvori emocionalnu vezu sa publikom. To može biti priča, pitanje ili neka šokantna statistika. Može biti i uvod o vama, 5 minuta zahvalnice, odnosno svaka priča koja predstavlja poziciju vaše publike u realnom životu.

Korišćenje likova u priči koji su analogni sa publikom biće svakako pun pogodak.

  • Telo

Pokušajte da se držite tri najvažnije tačke.

Najvažnije je da uključite publiku, da im kažete sve što znate, s tim što ćete ipak morati da izostavite neku informaciju. Kada određenu informaciju ne pokrijete prezentacijom, velika je verovatnoća da će ona izaći na videlo kada dođe na red postavljanje pitanja.

Imajte ishod u vidu. Ne treba da ispisujete svoju prezentaciju od reči do reči (ili još gore, da je zapamtite napamet).

Budite pripremljeni da prezentujete obe strane problema. Imaćete veći kredibilitet ako priznate svoje konkurente ili bilo koje oprečne argumente. Nakon što objasnite drugu stranu, možete objasniti i zašto je vaša kompanija bolja ili dokazati njenu jačinu.

  • Zatvaranje

Zatvaranje prezentacije je poslednja prilika da date svojoj publici nešto što će im ostati u sećanju. Možete se vratiti otvaranju, završiti sa nekim sloganom ili pozivom na akciju.

Kada predstavljate poslovnu ponudu, dobro je završiti prezentaciju na pozitivnoj prognozi ishoda koja će se urezati publici u podsvest kao pozitivna slika o vama.

3. Vežbajte, vežbajte, vežbajte… Ali nemojte da pamtite.

Ako prođete kroz govor samo jednom, sigurno ćete biti nedovoljno pripremljeni. Uvežbajte svoju prezentaciju mesec dana pre. Možete govoriti ogledalu, zidu ili zamoliti člana porodice da sluša.

  • Proba ne znači pamćenje

Pamćenje govora može učiniti da zvučite mehanički i preterano uvežbano. Jedini ljudi koji su dobri u ovome su glumci. Nemojte da pamtite svoj govor do savršenosti. Kada je neko previše uglađen, to ga čini relativno nepristupačnim u očima publike.

  • Snimajte sebe

Ne možete znati kako delujete ljudima sve dok to ne vidite i ne čujete. Snimanje sebe je najbolji način da naciljate oblast koju treba poboljšati.

  • Smirite svoje živce

Promenite reč prezentacija u reč razgovor kada razmišljate o svom velikom danu. Da li je već bolje? Ako nije, zamislite kako držite prezentaciju dok ste u restoranu, na sastancima, u amfiteatru ili pred velikom publikom.

  • Prestanite da radite na prezentaciji

Potrebno je da se opustite nekoliko dana pre prezentacije. Ne možete sve prepisivati ili restruktuirati tik pred prezentaciju, to će vas učiniti napetijim.

Prezentovanje

prezentacione veštine

1. Pričanje

  • Budite kratki

Po istraživanjima, čovek u proseku može da se fokusira na učitavanje web stranice od 4 do 8 sekundi, pre nego što izgubi strpljenje i informaciju potraži negde drugde. Raspon čovekove pažnje je kratak, pa nemojte da se zadržavate na određenoj temi previše dugo.

  • Postavljajte pitanja kako bi uključili publiku

Pauzirajte kako bi pitali publiku da li razume ono o čemu je bilo reči.

  • Pričajte jezikom publike

Ukoliko, na primer, prodajete skejtove vaš način govora bi trebalo da bude drugačiji nego da se obraćate doktorima.

  • Poradite na svom tonu

Muškarci i žene bolje reaguju na dublji muški glas ili visoki ženski glas. Potrebno je vremena da promenite ton svog glasa, ali i to može da se nauči.

  • Izbegavajte da govorite tako da delujete nesigurno

Na primer, izbegavajte završne rečenice u eskalirajućem tonu koji sugeriše da je svaka rečenica koju izgovorite u stvari postavljeno pitanje.

  • Izbegavajte poštapalice

Evo jedne strategija sa kojom ćete iz govora izbaciti nepotrebne uzrečice: Kažite neku uvredljivu reč i fokusirajte se sa nju. Tada recite sebi da je to nepotrebna uzrečica i da ćete je izbegavati. Ovako kreirate obrazac promene.

  • Ne upotrebljavajte reči kao što su nemoj

Nemojte razmišljati o slonovima. O čemu sada razmišljate? Ne upotrebljavajte fraze kao što je ne brini. Umesto toga, recite svojoj publici šta konkretno da uradi. Umesto: Nadam se da ćete uživati u ovoj prezentaciji, recite: Siguran sam da ćete uživati u ovoj prezentaciji.

2. Govor tela

prezentacione veštine

 

  • Budite na ležernoj distanci

Budite na razdaljini od 1,5 – 2,5 m od svoje publike.

  • Kontakt očima

Ne prelazite pogledom preko svoje publike. Pravite kontakt očima sa jednom osobom s vremena na vreme.

  • Delujte samouvereno:

  • Ramena neka budu unazad
  • Ruke neka budu otvorene ili malo zatvorene
  • Smeškajte se ili imajte neutralan izraz lica
  • Pravite duže korake
  • Neka svaki vaš pokret bude smislen i odlučan

3. PowerPoint prezentacija

Dobra PowerPoint prezentacija:

  • Oslanja se uglavnom na slike
  • Ima samo jednu ili dve rečenice po slajdu
  • Zabavlja
  • Poboljšava prezentaciju, ali je ne rezimira

Loša PowerPoint prezentacija:

  • Ima manji font od 32 pt
  • Ima više od 5-6 linija teksta po slajdu
  • Pokazuje logo na svakoj strani (publika neće zaboraviti ko ste)
  • Odštampana i distribuirana kao brošura

Odgovaranje na pitanja

Dobra pripremljenost na postavljena pitanja učiniće da delujete profesionalno. Zapišite pitanja koja mislite da bi mogla biti postavljena. Ovo će vas spremiti na odgovore.

Neka publika postavlja pitanja pred kraj prezentacije. Tada bi trebalo da date publici do znanja da planirate da nastavite izlaganje nakon pitanja, da ne bi počeli da pakuju svoje stvari. Ovaj pristup dozvoljava da zatvorite prezentaciju sa važnim napomenama.

Publika će otići sa vašom poslednjom porukom u sećanju, umesto nekog nasumičnog pitanja koje je neko postavio, a koje je možda bilo van teme.

Takođe imajte na umu da ne morate da odgovorite na svako pitanje. Ukoliko ne znate odgovor ili ne želite na njega da odgovorite recite: Nemam informaciju ovog trenutka. Ali biće mi drago da vam je dostavim čim pre mogu.

Da li imate nešto da dodate povodom ove teme? Kako vi uvežbavate svoje prezentacione veštine?

Izvor

Igor Tomić

Igor Tomić

Igor Tomić se preko pet godina bavi Online Marketingom, pre svega optimizacijom sajtova za pretraživače (SEO), Content Marketingom i pisanjem.

Takođe vodi svoj blog na adresi igortomic.net.

Vaš komentar

Klikni ovde da bi postavio komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Preporuka

Nastavimo zajedno samoobrazovanje!

Unesite email adresu za korisne porcije aktuelnog znanja!

Aktivni smo i na Fejsbuku!