Marketing Trend

Kako izabrati pravi domen za novi sajt?

Kako izabrati ime sajta

Izbor domena je vrlo važna tema, neki vole u šali da kažu holistička tema internet marketinga.

Pre svega, važno je zato što je promena imena sajta toliko težak posao i dobro je da vam se takav izazov nikad ne desi. Sa druge strane, pre nego krenete da sa kreiranjem sadržaja, osmišljavanjem strategije promovisanja, pregovorima oko cene rada dizajnera i programera za izradu web sajtova, treba imati kristalno jasan stav da li ste izabrali najbolje ime za vaš web sajt.

Nekada se zvučno ime domena poredilo kao udarna lokacija u Knez Mihajlovoj. Da li je i dalje na snazi ova krilatica probaćemo kroz nekoliko primera da demistifikujemo.

Objasnićemo šta znači dobar naziv domena iz ugla brendinga i šire marketing strategije, a zatim i koliko je važno precizno i promišljeno izabrati domen iz ugla optimizacije sajta za pretraživače.

Šta ime domena znači za vaš brend?

Najčešće i donekle najlogičnije jeste poklapanje imena domena sa nazovom brenda. I, opet vrlo logično, ukoliko je brend usmeren na loklano tržište, uzima se nacionalni domen kao što je .rs domen, a ako se cilja na internacionalno tržište uzima se po pravilu .com domen. U određenim delatnostima posebne adrese domena su u igri, pa tako posebnu težinu za edukacijske projekte ima domen .edu kao i .info u sferi informisanja.

Najčešći problemi na nivou brendinga nastaju onda kada je željeni domen zauzet. Dakle, nazvali ste vašu kompaniju Vulkan ali je taj domen već zauzet. Ovo je stvarni slučaj. Izdavačka kuća Vulkan ne poseduje taj domen. Njihov sajt nalazi se na domenu vulkani.rs. I stvara probleme svakome ko je probao da ga pronađe, a nije znao da treba dodati jendo „i „ na kraju.

Izbor u ovakvim situacijama nije lak. Treba održati kontinuitet brenda, ostati dosledan i prepoznatljiv na taj način. Uglavnom, najveće pitanje koje se na ovom nivou javlja jeste da li odustati od izabranog imena brenda ako je doslovni domen već zauzet.

Rešenje jeste blaga i logična modifikacija imena sajta u okviru naziva domena, uz dodavanje nekih smislenih reči ili simbola. Marketing stručnjaci se slažu da naziv brenda vredi mnogo više od naziva domena.

 

SEO beneficije u izboru domena

Brend će bolje rangirati na longtailu, a exact match domen, na primer GrčkaLeto.rs samo će biti benificiran na jednoj frazi, koja je ovde jasna: Grčka leto (možda najjača i najskuplja komercijalna turistička fraza), a za sve ostale biće osetno teže se boriti.

Dakle ako planirate ozbiljan i dugoročan plan na SEO kanalu, onda je brendabilan (zvuči kao brend kad se izgovori, a ne kao spoj nekoliko reči) domen odlična početna tačka.

Idelno je ako je moguće spojiti obe stvari, uz brend opisati i čime se taj brend bavi. Spomenimo sajt BeogradNocu.com, sam brend u sebi sadrži i suptilnu poruku da je reč o informacijama o noćnom životu Beograda.

I napomenimo još nešto. Koliko god domen bio lep, on ne vredi ništa, ako na njemu nema kvalitetnih sadržaja i naravno „tih povratnih linkova“. Danas postoje na stotine ekstenzija domena, a ako desetina hiljade ljudi pokrene peticiju mogu da izdejstvuju i novu ekstenziju, na primer .Srbija.

Da li se SEO sveo na brending?

Izbor naziva domena uticaće i na to koliki će vam biti  CTR (click-through-rate ili procenat klikova) na rezultatima u pretrazi, ali i na aktivnosti koristnika na društvenim mrežama. Sajtovi na nacionalnim domenima beneficirani su na pretragama u okviru te države.

Dobar domen olakšaće dobijanje povratnih linkova, i ono što je najvažnije, uticaće na surfere da se lako sete vašeg sajta kada žele da pronađu nešto što su već videli ranije kod vas.

Zamislite situaciju da ste uložili hiljade evra u AdWords display kampanju kako biste podigli svest o vašem novom proizvodu ili usluzi.

Sledeći korak nakon ovakvog širenja svesti o vašim proizvodima jeste zaključenje kupovine koje se češće dešava naknadno, preko pretrage ili remarketinga, kada su analize kupaca izvršene i odluke za kupovinu su donetr.  I onda surfer poželi da se vrati na vaš sajt i zaključi kupovinu.

Ukoliko ste izabrali originalno i pamtljivo ime kako brenda i domena, svako će se njega lako setiti i doći pravo na vaš sajt. Međutm, ako je izabrano ime previše komplikovano i teško pamtljivo, očekivano je da vaš potencijalni kupac ukuca samo proizvod koji je video kod vas.

Time dajete opet šansu konkurenciji da vam bez mnogo truda otme skupo plaćeni lead. Doveli ste ga tačno ispred njihovih vrata samo zato što niste izabrali ime brenda i domena koje će se lako upamtiti.

Česte SEO zamke pri izboru domena

Prodajete, recimo, sušeno voće online. Naravno, želite da se rangirate baš za ovaj upit. Naizgled, identično poklapanje naziva domena sa ciljanim upitom daće vam vetar u leđa da brzo izdominirate na Guglu.

Hoće, ali ako vam je stalo do trajnog uspeha vašeg brenda, ipak izaberite originalni naziv i ne plašite se da vaš naziv domena izbegne u potpunosti spominjanje sušenog voća.

Zašto?

Zato što se ti generički nazivi vrlo teško pamte (jer se i nema šta posebno upamtiti) i potpuno oduzimaju identitet vašem brendu. A identitet je važan. Koka kola se nikada nije zvala „crni gazirani sok” – to nije naziv sa kojim će se kupci povezati. Umesto toga, izabrano je jedinstveno i pamtljivo ime.

Ovde je reč i „tečnosti procesuiranja“. U prevodu, ukoliko se neko ime lako pamti i neka stvar lako pojmi rađaju se pozitivni odnosi prema njoj. Odnosi se i na lakoću izgovaranja, i na lakoću pisanja i na „prepoznatljivost na prvi pogled“ i na još mnogo toga.

Niko ne želi dodatni napor. Neka ime brenda i domena prijanjaju uz uho i tastauru istovremeno.

Da rezimiramo

Ranijih godina ključna reč u nazivu domena je bila jedna od prvih ideja u SEO strategiji. Daleko od toga da je loša. Bitno je samo posmatrati stvari mnogo šire nego što su ekspresne pozicije u pretrazi.

Naravno, ime domena koje sadrži reč za koju želite da se rangirate donosi mnogo benefita. U startu stavlja do znanja o čemu se radi na sajtu, kako pretraživačima tako i posetiocima. Dalje, iz ugla klikabilnog teksta već je veliki plus svaki put kada neko linkuje ka vama.

Ali, ne zaboravite da se nalazimo u 2017. Insistiranje na željenim frazama u nazivu domena nije više toliki SEO benefit kao što je bio pre par godina. A toliko toga se može izgubiti na nivou brendinga.

Ukoliko ne možete prirodno uklopiti klučnu reč u naziv domena, ne insistirajte na tome.

Izbor naziva domena je izuzetno važan deo celokupne biznis i marketing strategije. Ne shvatajte ga olako. Uvek posmatrajte celinu, širu priču. Tražite emotivnu rezonancu sa frazom koja će oslikati vaš novi sajt. Uvek gledajte dalje od brzih rezultata. Kada ga jednom izaberete, vaš naziv domena ostaće povezan sa vašim brendom do kraja i pratiti ga svuda u online prostoru.

Zato neki zaključak u celoj priči glasi, probajte da stvorite svoj brend i neka to upravo bude vaš novi sajt na nacionalnom domenu! Možda je sve vreme i bilo tu, samo ga niste dovoljno osvestili… na primer Vaše imeprezime.rs :).

Dušan Stojanović

Dušan Stojanović

Dušan Stojanović je diplomirani filolog opšte književnosti i content writer sa višegodišnjim iskustvom. Profesionalizam, kreativnost i odgovornost su osobine koje je imao zadovoljstvo da razvije kroz saradnju sa nekim od najznačajnijih imena domaćeg web prostora. Autor je bloga Kultivišise.rs

Vaš komentar

Klikni ovde da bi postavio komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Preporuka

Nastavimo zajedno samoobrazovanje!

Unesite email adresu za korisne porcije aktuelnog znanja!

Aktivni smo i na Fejsbuku!