Intervju

Nemojte se osećati loše što ne znate sve o nečemu. Svi smo počeli od nule. – Jovana Miljanović – Intervju

Jovana Miljanovic

Jovana Miljanović je pametna i uspešna mlada devojka koja može da služi za primer ostalim mladim osobama, pre svega zbog svoje proaktivnosti, konstantnom radu na sebi i energijom koju ulaže u to da svoj život učini boljim.

Jovana se školovala u Americi i pisala je o tome kako studirati u Americi na svom blogu, bavila se raznim poslovima, a danas je bloger i freelancer i bavi se marketingom konsultingom i pisanjem za domaće i strane klijente, drži stručna predavanja na konferencijama raznih profila, radila je u više renomiranih firmi, a uz sve to uspeva i da putuje svetom, nekada čak i besplatno.

Pošto Jovana 19. novembra u Beogradu održava kurs na kome želi mladima da pomogne da se zaposle pričajući primere iz svog iskustva i govoreći o najboljim praksama koje treba srediti pri pisanju CVja, sređivanju svog LinkedIn profila, pisanju motivacionog pisma i do mesta na kojima se posao može tražiti, zamolio sam Jovanu da za Samoobrazovanje odgovori na nekoliko pitanja o poslu i o tome koliko su društvene mreže bitne da bi se došlo do posla u Srbiji.

Intervju čitajte ispod, a više o Jovaninom jednodnevnom kursu pod imenom „Kako do posla“ možete pročitati ovde.

Koliki značaj su za tvoj profesionalni razvoj imali tvoj blog i tvoje prisustvo na društvenim mrežama?

Blog je meni pružio šansu da se izrazim kroz ono u čemu najviše uživam, a to je pisanje. Stvari o kojima sam pisala i način na koji sam o njima pisala privukao je mnoge ljude da me pozovu da radim sa njima, da mi ponude besplatna putovanja, saradnje, poslove itd.

Prateći tvoje online aktivnosti, očigledno je da stalno sebi zadaješ nove izazove i da usvajaš nova znanja. Da li misliš da ćeš ikada prestati učiti, iako si sa klasičnom školom završila? 🙂

Ne, učiću dok sam živa, barem sada tako verujem.

Gde se najviše znanja pokupi. U školi, na kursu, tokom volontiranja, na poslu, radeći na sopstvenom projektu? Šta bi savetovala nekome bez iskustva ko želi da ga stekne?

Pročitajte i članak o tome kako Jovana putuje svetom besplatno.

Ja sam ga uzimala odakle sam god stizala: škole, radionice, prakse, volontiranja, knjige, ulica, teretana, YouTube, blogovi itd. Lista je beskrajna.

Savetovala bih svakome da identifikuje šta je to što ga tačno zanima, a onda se baci na rad. I da se ne oseća loše što ne zna sve o nečemu, svi smo počeli od nule.

Koja društvena mreža je po tebi najbitnija za nekoga ko traži posao. Ukoliko se traži posao, koliko je važno biti prisutan na LinkedInu, Facebooku, Instagramu, Youtubu i Twitteru (nisam siguran da koristiš TW, pitanje možemo i preformulisati ako treba), a koliko imati svoj blog?

Meni je na početku najviše pomogao Twitter i LinkedIn jer sam tamo praktično od kada su ove mreže stigle u Srbiju, a na LinkedInu moje priče prati preko 2000 ljudi i ima priliku da me bolje upozna kroz to.

Smatram da su ove 2 platforme dosta podcenjene kod nas i da se ne koriste na pravi način. U Njujorku mi je aktivno prisustvo na ovih platformama i izražavanje putem njih otvorilo mnoga vrata.

U Srbiji većina poslodavaca koje znam uvek proverava osobu na društvenim mrežama pre nego što je zaposli, tako da verujem da su toga sada svi svesni i da ne kače gluposti kakvih smo ranije imali prilike da gledamo na FB.

Kako nečiji online nastup treba da izgleda kako bi dobio posao? Da li ima nešto što smatraš da je neophodno raditi, a takođe i nešto što bi trebali da izbegavamo.

Verujem da sve može da prođe, ako ste autentični i dosledni sebi. Svi vidimo mnogo copycat primera kod nas. Ne treba se povoditi puno time šta šljaka preko bare, ali treba baciti pogled naravno.

Ovo tržište je jako specifično i čim sam to skontala mnogo sam bolje uspela da monetarizujem svoje pisanje i marketing consulting.

Svako treba da kreira svoj brend online, jer čak i ako ti nisi online, drugi ga kreiraju za tebe, kroz tagovanja i ostalo ako uzmemo FB za primer. Nekome je lakše da se izrazi na Snapchatu, nekome na blogu ili Twitteru, a neko samo cepa Instagram i to je ok.

Samo nađi šta voliš, šta ti ide i daj svoj maksimum, rezultati uvek stignu kada si uporan kao konj. Barem je kod mene taj slučaj.

Velika polemika se vodi oko toga da li se volontiranje isplati, ne samo kod nas, nego i u svetu. Da li bi mladi aktivno trebali da traže volonterske pozicije koje nisu plaćene?

Samo pod uslovom da iz toga dobijaju znanje.

Kod nas mnoge agencije i firme pokušavaju da iskoriste mlade ljude, drže ih na neplaćenim praksama po 3 meseca i do godinu dana, ne daju im ništa od vremena i znanja, samo ih teraju da prave prezentacije, donose kafu i bakću se sa svim onim što ostali zaposleni neće da rade.

Mislim da je na svakom pojedinačno odgovornost da se dobro raspita kome donira svoje vreme i šta dobija za uzvrat. Bolje sam započeti posao 10 puta i fejlovati, naučićeš više nego sedeći od 9 do 5 u bilo kojoj firmi čekajući da dan što brže proteče. Ako ništa ne učiš i ne napreduješ, a pri tom si neplaćen, mrdni se! Nisi drvo.

Mnogi mladi žele instant uspeh, a mnogim ljudima je hitno da nađu novi posao. Međutim za sve treba vremena, pa tako i za izgrađivanje nekog ličnog brenda, ma kakav on bio. Po tvom iskustvu, koliko treba vremena i rada na blogu da bi on bio odlična referenca u CVju u Srbiji, ili čak direktan kanal preko koga bi blogera poslodavci kontaktirali.

Ja blogujem od 2013, ali aktivno od 2015 i već nakon 6 meseci aktivnog blogovanja sam počela od njega da zaruđujem više od prosečne plate u Srbiji. Znači moguće je, ako zaista živite to što pričate, ljudi će to primete i nagrada će stići.

Uvek odgovaram klijentima u roku od sat vremena, tekst uvek bude gotov pre roka i oni to cene i kompenzuju finansijski i lepim preporukama.

Mene je nakon 3. teksta na blogu jedan poslodavac kontaktirao i sa njim sam dugo sarađivala, a ovaj tekst je bio u pitanju, znači pravila nema.

Ovde možete pročitati Jovanine savete o tome kako da postanete freelancer od nule.

Radiš i sa domaćim i sa stranim klijentima. Kakva je razlika između saradnje sa jednima i sa drugima? Koliko je po tebi neophodno da se konsantno radi na usavršavanju engleskog jezika koji otvara vrata ka zapadnom tržištu?

Za engleski mi je teško da odgovorim, učim ga od 5.godine, u srednjoj sam polagala CPE, tako da mi je engleski kao maternji. Uz to, već 5 godina živim u inostranstvu, tek sam se skoro vratila u Srbiju i samim tim na dnevnom nivou ga koristim, pa nemam savet za nekoga ko uči online gde, šta, kako, jer nisam to probala, a ne volim da pričam napamet.

Razlika u radu sa domaćim i stranim klijentima je velika, imam samo 2 klijenta odavde i ne želim da to širim, što se tiče marketing consultinga. Klijenti odavde nemaju sluha ni finansija za sve alate koje ja koristim i hoće rezultate uz pomoć štapa i kanapa, a ja tako ne radim.

Što se tiče bloga, saradnja sa domaćim klijentima mi je fenomenalna. Obožavam da radim sa agencijom BeeShaper oni su primer kako treba jedna uspešna agencija da posluje kod nas!

Jovana, hvala ti za intervju!

Jovanu možete da pratite i na Facebooku i na Instagramu, a za njen kurs „Kako do posla“ koji se u Beogradu održava 19. novembra prijavite se ovde.

Igor Tomić

Igor Tomić

Igor Tomić se preko pet godina bavi Online Marketingom, pre svega optimizacijom sajtova za pretraživače (SEO), Content Marketingom i pisanjem.

Takođe vodi svoj blog na adresi igortomic.net.

Vaš komentar

Klikni ovde da bi postavio komentar

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Preporuka

Nastavimo zajedno samoobrazovanje!

Unesite email adresu za korisne porcije aktuelnog znanja!

Aktivni smo i na Fejsbuku!